Den djævelske ‘The First Omen’ leverer et urovækkende smukt gys

Biografanmeldelse: Med gyserfilmen ’The First Omen’ bringes der nyt liv til den filmserie og det univers, som blev født med Richard Donners klassiker og djævlegyser ’The Omen’ fra 1976. Den første film har affødt flere fortsættelser, en serie og en genindspilning. Denne gang er det forhistorien til originalen, vi får med en fortælling, der udspiller sig i 1971.

Vi møder her den unge og religiøse Margaret, der kommer fra USA til Rom for at tjene kirken. Der går ikke lang tid før, at et mørke og en ondskab anes i filmens dunkle sprækker. Uhyggen står hurtigt også i fuldt skrækindjagende flor, når der spilles vellykket på den usete og lavmælte gru, hvor det ellers smukt indrammede gys skæmmes en smule af et par generiske jump scares.

Det er heldigvis ikke nok til at spænde ben for filmens hele vejen elegant grumme billeder, der dynamisk og stemningsfuldt er indfanget af fotograf Aaron Morton, som både forløser helt nære closeups af udspilede øjne og mareridtslignende tableauer af ubehag. Herligt! Hertil kommer et myrekrybende score af Mark Korven, der isnende sætter sig i hjertet og maven på mig.

Instruktør og medforfatter Arkasha Stevenson bringer pulserende liv til historien af Ben Jacoby, der måske nok har et par skavanker og forudsigelige plotdrejninger. Gyset lever dog virkelig stærkt på atmosfære og sit 70’er-tidsbillede, der krydres med uhygge og brutalitet, mens man som Margaret finder en virkelig god Nell Tiger Free, der forløser naivitet, styrke og sin karakters spændingskurve med gribende nærvær.

’The First Omen’ er bedst, når den tør stole på, at jump scares ikke er vejen til at forløse uhyggen, men snarere det elegant usagte ubehag og sine syrede mareridtsscener, hvor virkelighed og fantasi smelter forrygende klamt sammen, så min puls stiger. Historiens brug af et par smågeneriske genregreb underminerer dog ikke, at her er tale om et visuelt virkeligt dragende gys.

’The First Omen’ får 4 ud af 6 stjerner:

’The First Omen’ har biografpremiere den 4. april.