‘Birthday Girl’ leverer et klaustrofobisk mor-datter-drama

Biografanmeldelse: Det starter med store smil og livsglad dans, når moren Nanna sejler på ferie med sin datter Cille og hendes veninde. Cille fylder nemlig 18 år, hvilket fejres med fest og farverige drinks på en luksuriøs tur ombord på et kæmpemæssigt krydstogtskib. Efter nattens festligheder mødes trekløveret dagen derpå imidlertid af en yderst ubehagelig virkelighed.

Cille er blevet voldtaget af en af skibets andre gæster, men husker ikke meget selv. Snart går de lægelige undersøgelser af Cille i gang, mens der tages vidneudsagn fra både Cille og hendes mor. Men herfra synes efterforskningen at gå i stå. Snart indser den handlekraftige Nanna således, at hvis gerningsmanden skal findes, må hun tage sagen i egen hånd.

Starten på et nervepirrende drama er sat i søen med en rå og nærværende Trine Dyrholm som Nanna. Det store ferieskib skifter efter natten nu straks karakter fra at være et festmekka oplyst af diskolys til at være et klaustrofobisk bæst, hvor luften bliver klemt ud af lungerne på en. For hvor langt kan og vil Nanna gå for sin datter? Hvad er hun villig til at gøre i jagten på gerningsmanden?

Det er nogle af de spørgsmål, som instruktør og medforfatter Michael Noer spænder intenst for skuden, der måske nok sejler en smule tematisk fladt rundt i søen med spørgsmål om bl.a. også skyld og retfærdighed. Heldigvis har filmskaberen en stærk Trine Dyrholm til at løfte dramaet og spændingen, når historien mister lidt faldhøjde og en kende troværdighed.

Hævntogtet står måske nok ikke på blodige skuddueller og store eksplosioner. Styrken er snarere at finde i den knugende og dirrende nerve, som filmen formår at rive frem, når en mor og hendes datter står overfor deres livs mareridt. Her er Flora Ofelia Hofmann Lindahl også virkelig god som Cille, der med lige dele naivitet og sejhed leverer et gribende portræt som datteren.

Det er derfor også en skam, at mor-datter-forholdet ikke sætter sig mere fast og rammer de mere dybe følelseslag, end tilfældet er. På samme måde som også filmens finale ender med at stå lidt uforløst hen. Det sagt, så lever og overlever ’Birthday Girl’ takket være bl.a. sine to hovedroller og en trykket atmosfære, der indfanges dynamisk og intenst af fotograf Adam Wallensten.

’Birthday Girl’ får 4 ud af 6 stjerner:

’Birthday Girl’ har biografpremiere den 4. april.