‘Tár’ er et overvældende skæbneportræt med Cate Blanchett

Biografanmeldelse: Intens passion og kunstnerisk kompromisløshed. Dirigent og klassisk komponist Lydia Tár lever med begge dele. Dag og nat. Hele tiden. Året rundt. Hendes kunstneriske virke er hele hendes væsen. Musikken og alt, hvad der følger af følelser og komplicerede samarbejder og svære beslutninger. Hun er på toppen af karrieren og chefdirigent for Berliner Philharmonikerne.

Tár synes med andre ord ustoppelig i sit roste og prisvindende virke. Hun står nu overfor at skulle fuldende indspilningerne af Mahlers symfonier med den femte i rækken. Ikke nok med det, hun skal også lige promovere sin selvbiografi og forsøge at være der for sin lille familie, partneren Sharon og deres adopterede datter. Hun vil det hele, men kan alt favnes?

Todd Field har instrueret og skrevet ’Tár’, der er et overvældende skæbneportræt med Cate Blanchett som den intimiderende og komplekse Lydia Tár, som begår sig blandt de absolut dygtigste musikere, mens hun i en ofte mandsdomineret branche også hyldes som succesfuld kvindelig kunstner. Noget usagt og forsøgt glemt og gemt ulmer dog i fortællingens krinkelkroge. I Társ liv, fortid og nutid.

Der synes at vente et opgør med fortiden, hvor fortællingen slår fint sitrende skår på underspillet og dragende vis i komponistens person. Professionelt som privat. Portrættet af Tár huser desuden en fascinerende dualitet mellem hendes på den ene side kyniske brug af sine medmennesker og så de ind til benet oprigtige følelser, som hun mærker, oplever og formidler via musikken.

Fortællingen tager sig god tid. Den forhaster sig ikke ind i et plot, der skydes af for at få næste dramatiske øjeblik udfoldet. Dramaet er sine steder nærmest insisterende tilbageholdende, mens en dramatisk forløsning pibler lige under overfladen hos Tár – og i musikken. En trygkedel af undertrykte følelser, fortidens hemmeligheder og nutiden synder. Tålmodig og eksplosiv på samme tid.

Cate Blanchett leverer et ubetinget fascinerende portræt af en kvinde i kunstens vold og konsekvenserne heraf, mens Todd Field med sikker hånd instruerer skarpt komponerede og smukke scener. Han tør holde igen, men også at give slip. Ligesom Cate Blanchett. Tár er både en strid, bestemt og kompromisløs kvinde, men er også karismatisk, ensom og kærlig. Et menneske på godt og ondt. Et helt menneske.

’Tár’ får 5 ud af 6 stjerner:

’Tár’ har biografpremiere den 23. februar.