Religion, fordærv og døde kvinder forenes i ‘Holy Spider’

Biografanmeldelse: Vi befinder os omkring årtusindskiftet i den hellige iranske by Mashhad. Her hærger en brutal seriemorder, der går målrettet efter byens sexarbejdere, som han kvæler og efterlader ligene af i byens udkant. Den urovækkende ’Holy Spider’ er som indhyllet i en dragende grå og grynet virkelighed, der spinder sit nøjsomme net om nattens mørklægning af byens beskidte gader.

Den ihærdige, bestemte og snarrådige kvindelige journalist Rahimi ankommer nu til byen for at undersøge sagen, der har lagt Mashhad i angste lænker. For hvem bliver mon det næste offer? Det bliver således også starten på en hård kamp for Rahimi, der dog langt fra lader sig kue af hverken farerne ved at træde ind i mørket eller at lægge sig ud med et ikke helt nemt retssystem.

Efterhånden som Rahimis arbejde skrider frem, nærmer hun sig på uhyggelig vis morderen, der går under navnet ’Edderkoppemorderen’. Således sættes her et gribende parløb op, hvor man simultant med journalistens opklaringsarbejde også følger morderen, hans liv og dræbertogterne om natten. Det er barskt at være vidne til i en fortælling, der både er tankevækkende og udfordrende.

’Holy Spider’ er baseret på den sande historie om ‘Edderkoppemorderen’, der dræbte en lang række af sexarbejdere mellem 2000 og 2001. At virkeligheden således ligger som et grumt underlag i fortællingen, gør ikke just filmen mindre foruroligende. Det er et visuelt besnærende univers, man her bringes ind i, hvilket er fotograferet både nøgternt og som et svævende mareridt af Nadim Carlsen.

Hertil kommer Martin Dirkovs pulserende grumme musik, der går skræmmende godt i spænd med netop billedsidens balancegang mellem et indre og ydre hos vores to hovedroller i journalisten og morderen. Zar Amir-Ebrahimi er brillant som den stålsatte Rahimi, der med jernhårdt greb om sit virke er som en ustoppelig hvirvelvind i en mandsdomineret verden.

Mehdi Bajestani synes uhyggeligt normal som morderen, hvor en skræmmende virkelighed dog gemmer sig lige bag hans øjne og i hele kroppens ageren. Instruktør og medforfatter Ali Abbasi lykkedes med ’Holy Spider’ at forbinde fortællingens tankeprovokerende narrativ med en både dragende billedside og et sitrende lydunivers, selvom den barske slagside godt kunne være taget længere ud.

’Holy Spider’ får 5 ud 6 stjerner:

’Holy Spider’ har biografpremiere den 13. oktober.