Hayao Miyazakis ‘Drengen og hejren’ er fortryllende animationsmagi

Biografanmeldelse: Med følelsesfin sans for fortryllende verdener og magiske væsner, kaster den japanske mester Hayao Miyazaki mig ind i sin historie, der gribende og eventyrligt forener temaer som tab, sorg og afsavn i ’Drengen og hejren’. Gennem drengen Mahito bringes jeg ind i fortællingen, der også får dramatisk tyngde i en art overgang fra barn til voksen hos vores unge hovedkarakter.

Netop overgangen fra en ting til noget andet ekkoer filmen igennem. Her føres man bl.a. fra en verden og ind i en anden. Fra vores kendte virkelighed og ind i en anden virkelighed, hvor magien spirer og mystiske væsner lever. Hvor intet nødvendigvis er, hvad det giver sig ud for. Visuelt legens der også med spejlinger og forvridninger. Der synes at være to sider af alt i dette flerlagede eventyr.

Det hele starter med en tragedie i 1943, hvor 2. Verdenskrig spreder død og ødelæggelse i Tokyo. Mahito mister her sin mor i en brand. Sammen med sin far flytter han nu fra byen og ud på landet. Tynget af sorg og vrede møder den forvirrede Mahito nu sin fars nye kæreste, der gerne vil overtage morens plads. Det er Mahito ikke klar til. Men så begynder hans virkelighed pludselig at knirke i kanterne.

En mystisk og blåvinget hejre dukker op i tide og utide for at gøre ham selskab. Hvad vil hejren? Hvad gemmer sig mon inde i skoven? Og hvordan skal Mahito overhovedet kunne leve videre uden sin mor? Det handler nemlig ikke om blot at overleve, men om at leve. Om hvordan vi kan leve. Om at omfavne livet. Bl.a. også på trods af netop stor sorg og frustrerende vrede.

Livsgnisten blafrer for fuld eventyrlighed i historien, mens livet ånder og lever gennem filmens verdener og virkeligheder, hvor Mahito må følge efter den underlige hejre i håbet om at finde sin mor i live. For er der mon en bro mellem livet og døden, han kan betræde? Eller vil han forblive fanget i sin egen virkelighed eller blive fanget et sted midt imellem de to verdener?

’Drengen og hejren’ er hjerteskærende, tankevækkende og sjov. Den er en visuel fornøjelse, som viser, at den i dag 83-årige Hayao Miyazaki fortsat mestrer eventyret, fortælleglæden og fantasien. Ikke mindst at indfange og omforme det til en gribende fortælling forløst i magisk animation, der drilsk og legende bringer eventyret til live og borer sig lifligt vej tilbage til min egen barndom.

’Drengen og hejren’ får 5 ud af 6 stjerner:

’Drengen og hejren’ har biografpremiere den 8. februar.