Hercule Poirot er tilbage i ‘Mordet i Venedig’ med gisp, gys og gåder

Biografanmeldelse: Der er nu intet så dragende som en god mordgåde. For gættelegen om, hvem der mon er morderen, kan være yderst pirrende hjernegymnastik og grundlæggende underholdende. Med ’Mordet i Venedig’ er mesterdetektiven Hercule Poirot tilbage, det for tredje gang i skikkelse af Kenneth Branagh, der atter står for instruktionen af en Agatha Christie-historie.

Denne gang sniger gyset sig atmosfærefyldt ind i fortællingen, der udspiller sig i Venedig. Det på gyngende grund en regnfuld nat, hvor blæsten suser og dørene knirker. Det er Halloween, da den selvvalgt pensionerede Poirot på trods nu trækkes tilbage i manegen som detektiv. Han bliver nemlig lokket til Venedig, hvor et øjensynligt hjemsøgt palæ venter med både gåder og mord.

Snart kaster natten lange skygger over den brogede forsamling af gæster i palæet, hvor et mystisk dødsfald sætter fut i mysteriet. Men er bygningen mon hjemsøgt? Hvem har taget gæstens liv? Og hvorfor? Den rationelle Poirot har i hvert fald ingen fidus til det overnaturlige – og da slet ikke de spøgelser, som huset påstås at huse. Men natten får ham måske på andre tanker?

’Mordet i Venedig’ hensætter mig i et hjemsøgt gyserland, hvor optrevlingen af mordgåden krydres med det overnaturlige gys samt desværre også et par unødvendigt billige jump scares. Det sagt, så er filmen faktisk ret så elegant indfanget af fotografen Haris Zambarloukos, der med skæve vinkler og herunder vidvinkel bl.a. sætter fordrejede billeder på fortællingen.

Helt lige så pirrende forløst er selve krimien desværre ikke. Bl.a. mister fortællingen en smule momentum undervejs, hvilket heldigvis genvindes. Karaktergalleriet er dog ikke vildt interessant hele vejen rundt. Kenneth Branagh har ganske fint med småexcentrisk schwung som Poirot, mens Michelle Yeoh bringer en smule menneskelig mystik til bordet.

De øvrige medvirkende står ikke videre mindeværdige frem, selvom de trods alt og på sådan ok vis udfylder rollerne som puslespilsbrikkerne i mordspillet, som Poirot forsøger at lægge. ’Mordet i Venedig’ er altså et delvist vellykket mordmysterie, der er visuelt indtagende, men er fortalt en smule mindre elegant og med sine steder klodset brug af gyserelementer.

’Mordet i Venedig’ får 3 ud af 6 stjerner:

’Mordet i Venedig’ har biografpremiere den 14. september.