‘København findes ikke’ svæver rundt i mindernes opløste folder

Biografanmeldelse: Som svævende rundt i en sart drøm, løftes jeg ind i livet hos det unge par Sander og Ida. De møder hinanden i et tyst simrende København. Det bliver starten på en altopslugende forelskelse, hvor de to har nok i bare at være dem. Kun de to. Sammen. Men noget dunkelt lurer i fortællingens folder af opløste minder og kantet hukommelse. Ida forsvinder nemlig pludselig sporløst.

Det er derfor, at Sander nu er blevet indlogeret i sin svigerfar Poraths forladte herskabslejlighed, hvor sønnen Viktor med et lille videokamera filmer Sander siddende på en stol, mens Porath udspørger ham om forholdet til datteren. For hvad er der sket? Hvorfor er Ida forsvundet? Er hun løbet bort? Frivilligt? Modvilligt? Ja, hvad var Sander og Ida egentlig for et par? Hvem er de egentlig?

’København findes ikke’ hvirvler sig på den måde frem og tilbage i en fortabt nutid og hukommelsens svære fortid, hvor tankerne kan spille en et puds og minderne kan synes mere ægte end nutidens grå dis. Kærligheden kan opsluge alt det dårlige, så kun det perfekte står tilbage for eftertidens tanker hos Sander. Det er med en fin sart sans for mindernes kispus, at fortællingen foldes ud.

Filmens sine steder drømmelogiske stemning og dragende form i lyd og billede, er med til at vikle mig delvist forført ind i fortællingen. Det med et flot nærvær indfanget af fotografen Jakob Møller, hvor også lyddesigner Carlos García binder enderne engagerende sammen. ’København findes ikke’ er en fornøjelse i billede og lyd samt i sin legende fortællestruktur, der er med manuskript af Eskil Vogt.

Desværre bliver Sander i skikkelse af Jonas Holst Schmidt aldrig rigtigt til det hele og nuancerede menneske, som historien fortjener. Han har dog ganske fin ømhed i flere scener, men får ikke mange følelsesmæssige tangenter at spille på. Det lider troværdigheden af Sander under og herved også mit engagement i forholdet mellem ham og Ida. Hun spilles forførende komplekst af Angela Bundalovic.

De to gør det dog overordnet fint med, hvad de har fået serveret. Men som et par opslugt af kærlighed og hinanden, kommer de ikke helt derind, hvor mine følelser kommer i spil. Zlatko Burić træder desuden lige til med karisma og autoritet som farmanden, der vil opklare mysteriet bag sin datters forsvinden. Instruktør Martin Skovbjerg har et godt greb om udtryk og struktur, men får ikke helt alle følelserne med.

’København findes ikke’ får 4 ud af 6 stjerner:

’København findes ikke’ har biografpremiere den 9. februar.