‘Hændelsen’ er et knugende, brutalt og nådesløst drama

Biografanmeldelse: Det franske drama ’Hændelsen’ er en hård film at se. Den er både knugende intens, visuelt brutal og ubønhørlig i sin udfoldelse af fortællingen om den unge studerende Anne, der i 1960’ernes Frankrig bliver uønsket gravid. Abort er her ikke lovligt og derfor heller ikke en mulighed ad officiel vej, mens et barn også vil betyde udelukkelse fra uddannelsen.

Med andre ord står Anne i en svær situation, hvor hun pludselig ser ind i en fremtid med drømme, der kan synke i grus, hvis hun får barnet. Anne starter derfor på at finde ud af, hvordan hun ad omveje kan få en abort. Det er starten på en grusom rejse ind i et liv på gyngende grund, hvor ikke kun den gravide kvinde kæmper imod at blive mor, men også hvor andre involverede parter underbygger dramaet.

Det er det i grunden ganske simple udgangspunkt for en film, som bestemt er engagerende nuanceret og tematisk kompleks i sin måde at fortælle sin historie på samt ikke mindst i skildringen af Anne og hendes følelsesliv. Her indtager en gribende Anamaria Vartolomei hovedrollen med nerve og nærvær. Hun er pokkers god. Jeg er med hende hele vejen ind i det levende mareridt.

’Hændelsen’ udvikler sig nemlig i en konstant mere og mere foruroligende, nervepirrende og rystende retning, hvor dramaet nærmest går hen og bliver af helt thriller-lignende karakter. Ja, det bliver nærmest en gyser. Det er i hvert fald et levende mareridt for den unge Anne, jeg her er vidne til. Det med mine egne nerver uden på tøjet, med en støt stigende puls og en klump i halsen.

Instruktør og medforfatter Audrey Diwan har skabt en fortælling, der er interessant fra både et historisk og tematisk perspektiv, men som bestemt også som ren filmisk rutsjebanetur river mig med af sine rå billeder og et gribende lydlandskab. ’Hændelsen’ er ganske vist en ubarmhjertig og ubehagelig film at se, men det er bestemt også en fremragende filmoplevelse, jeg ikke ville være foruden.

’Hændelsen’ får 5 ud af 6 stjerner:

’Hændelsen’ har biografpremiere den 25. maj.