‘Große Freiheit’ er smertelig, gribende og klaustrofobisk

Biografanmeldelse: Den både gribende og smertelige fortælling i det forknytte drama ’Große Freiheit’ udspiller sig i efterkrigstidens Tyskland over en længere årrække. Ganske vist er krigens rædsler forbi, men for Hans Hoffmann er pinslerne ikke overstået. De er dog af en anden karakter. Han ryger nemlig ind og ud af fængslet under den såkaldte paragraf 175, der kriminaliserer homoseksualitet.

Det er livet bag fængslets omklamrende mure, vi følger og her den forpinte og ordknappe Hans, som blot forsøger at overleve og finde vej i livet under de brutale og rå forhold. Der synes dog ikke at være meget lys for enden af tunnelen, da friheden for ham altså ikke harmonerer med den diskriminerende lovgivning, der gang på gang undertrykker og fratager ham friheden.

’Große Freiheit’ besidder ikke meget håb i sin fortælling, der med knugende nærvær griber mig i maven og holder fast som en uløselig knude. Jeg mærker og føler med Hans og hans undertrykte liv, hvor kærligheden synes at være ude af syne bag de tonstunge fængselsmure. Han får dog stille og roligt opbygget et par sparsomme venskaber i fængslet, men der er ikke meget plads til ømhed.

Selvom Franz Rogowski ganske vist ikke siger meget i rollen som den indestængte Hans, siger han alverden med hele sit kropslige væsen og i sin nærværende gestik. Hans tunge øjne kigger ud i en fremtid uden lys. Jeg kigger med og kan filmen igennem ikke tage øjnene fra ham. Han er drøngod på samme måde som også den rå miljøbeskrivelse i fængslet tager engagerende fat i mig.

Hertil bliver portrættet af Hans bakket virkelig gribende godt op af bl.a. Georg Friedrich i rollen som cellekammeraten Viktor, der ikke just har det nemt med paragraf 175 og Hans’ seksuelle orientering. ’Große Freiheit’ er ganske enkelt et yderst velfortalt skæbneportræt og en historie om en forfærdelig lov og dens menneskelige konsekvenser. Det er barsk, men også en forrygende filmoplevelse.

’Große Freiheit’ får 5 ud af 6 stjerner:

’Große Freiheit’ har biografpremiere den 19. maj.