Kødets lyster skælver liderligt i nonneland i ‘Benedetta’

Biografanmeldelse: Vi befinder os i 1700-tallets Italien, hvor man kommer med indenfor murene på et kloster i byen Pescia. Her møder vi nonnen Benedetta, der blev optaget i de religiøse omgivelser som barn. Hun er nu en voksen kvinde med et liv viet til sin tro. Da hun imidlertid begynder at få religiøse syn med Jesus i centrum, ændrer det også hendes syn på verden og sig selv.

Disse mirakuløse syn bliver ligeledes starten på en rejse ind i kødets forbudte lyster for den ellers fromme nonne. Lysterne bliver kun forstærket, da den unge kvinde Bartolomea en dag ankommer til klostret. De to kvinder udvikler nu et lesbisk forhold, hvor de udforsker hinandens begær og kroppe. Det er en farlig vej, de to er på vej ned ad, da den katolske kirke ikke just ser mildt på den slags.

Det er en hele vejen dragende, nuanceret og intens Virginie Efira, der leder an som Benedetta i det historiske drama, som desuden er inspireret af virkelige begivenheder. Daphne Patakia portrætterer den mere udfordrende og egenrådige Bartolomea. De to har sammen medrivende nonne-kemi for fuldt begær. Der bliver da heller ikke skjult meget i scenerne, hvor de to giver efter for deres lyster.

Mesterinstruktøren Paul Verhoeven har et virkelig stærkt greb om både dramaets religiøse side og fortællingens lidenskabelige lyster, der i dynamisk samspil driver den gribende historie frem, hvor Benedetta i den grad bliver udfordret på sin tro. Og hvad er egentlig op og ned på hendes syner? Er de ægte eller er der noget andet på spil?

Således snor dramaet sig om tematikker som skyld, skam og synd, hvor kroppen er fjenden for nonnerne, der gør alt for at undgå at hengive sig til den forbudte frugt. Det er denne grænse vores to hovedroller i den grad overskrider. Det på medrivende vis, hvor det ligeledes lykkedes at sætte deres fortælling i en større historisk og religiøs kontekst, der åbner filmens verden op på forførende vis.

Den garvede og altid seværdige Charlotte Rampling indtager desuden rollen som kynisk og streg abbedisse. Hun er absolut et stærkt krydderi til vores to hovedrollers sprængfarlige samspil. Den i dag 83-årige Paul Verhoeven her kort fortalt med ’Benedetta’ skabt et dragende drama, der på fascinerende vis sammensmelter sex og begær med religiøsitet og tro. Formidabelt blasfemisk.

’Benedetta’ får 5 ud af 6 stjerner:

’Benedetta’ har biografpremiere den 10. marts.