Den tvetydige ‘Knock at the Cabin’ er en delvist vellykket thriller

Biografanmeldelse: Hvad ville du gøre, hvis der troppede fire intimiderende fremmede op midt ude i en skov, hvor du og familien befandt sig i en hyggelig hytte? Det spørgsmål står parret Eric og Andrew samt deres lille datter Wen overfor i M. Night Shyamalans thriller ’Knock at the Cabin’. Ikke nok med det, de fire bevæbnede personer, har en mystisk agenda, der urovækkende foldes ud lidt efter lidt.

Jeg vil ikke gå yderligere ind i de fire invaderende karakterers dagsorden og plan for familien, da bl.a. netop det er en del af underholdningsværdien. Jeg vil dog sige så meget som, at parret og datteren snart tages som gidsler i en situation, hvor trekløveret kommer til at stå overfor umulige valg, der konfronterer dem med spørgsmålet om, hvad der virkelighed eller en dystopisk fantasi.

Her er således tale om en ganske stramt opsat præmis i undergenren home invasion-film, der desuden gemmer på en overraskelse eller to. Som det ofte er tilfældet med M. Night Shyamalan, der dog ikke er idémand bag historien, som er baseret på en roman af Paul G. Tremblay. Det hele starter ret engagerende, men momentum fiser lidt ud af løjerne hen over filmens midte.

Filmens første del står skarpest, hvor fortællingens tvetydighed hos gidseltagerne spiller veloplagt sammen med familiens uforståenhed overfor situationen. Her møder man den store Dave Bautista som en sært dobbelttydig Leonard, der leder an i firkløveret, hvor den uforudsigelige Redmond spilles af Rupert Grint. Herudover er Nikki Amuka-Bird gådefuld og Abby Quinn underligt normal.

Jonathan Groff som Eric og Ben Aldridge som Andrew udgør et dynamisk par, hvor datteren portrætteres fint og ganske gribende af Kristen Cui. M. Night Shyamalan formår desværre ikke helt at holde på den indledningsvise ellers fine dobbelttydighed, men ender med at udpensle pointer og noget af filmens symbolik på klodset vis, hvor også historiens præmis smuldrer en smule.

’Knock at the Cabin’ er på sin vis en desværre frustrerende oplevelse, da der i udgangspunktet er en dragende fortælling og nogle fint tvetydige karakterer i spil. Alt sammen centreret om en intens gidseltagning. Desværre går også tilfangetagningen en smule i tomgang undervejs, hvilket kun er dobbelt ærgerligt, når det hele ellers startede stærkt.

’Knock at the Cabin’ får 3 ud af 6 stjerner:

’Knock at the Cabin’ har biografpremiere den 9. marts.