‘Krysantemum’ sneg sig intenst ind under huden på mig

Biografanmeldelse: Livet går sin stille gang i det nordjyske, hvor vi i det danske drama ’Krysantemum’ møder den mutte Anders og hans forknytte far Thomas. Forholdet mellem de to er kompliceret. Følelserne sidder i hvert fald ikke just udenpå tøjet af de to mænd, men er godt pakket ind bag korte sætninger og fåmælte samtaler om kaffe, vind og vejr. Et intenst drama sitrer dog lige under overfladen.

Grundet en tragedie for år tilbage er far-søn-forholdet nemlig yderst indviklet. Da Thomas’ gård imidlertid står til at gå på tvangsauktion, hvis ikke der skaffes en stor portion penge, må far og søn nu slå sig sammen for at redde huset. Det bliver starten på en større operation med salg af ulovlig og livsfarlig fyrværkeri. Kan forholdet mellem de to mon blødes op midt i røgen af farligt krudt?

Det er ganske vist forholdet mellem Anders og Thomas, som er det dramatiske epicenter i fortællingen om familie, tilhørsforhold og kærlighed. De to herrers historie bliver dog fint forstærket af bl.a. en engagerende miljøbeskrivelse og øvrige karakterer i det vindblæste Jylland, hvor der er højt til himlen, Vesterhavet bruser og krudtet kan fyres af i ro og mag.

Morten Hee Andersen har nuanceret nærvær i sit portræt af Anders, mens Henrik Birch som en endnu mere ordknap Thomas brænder lavmælt igennem. De to udgør underspillet dramatisk dynamit. Karen-Lise Mynster står stærkt og formildende mellem de to mænd som Anders’ mor og ekskone til Thomas. Det nordjyske er endvidere befolket af troværdigt spillede bikarakterer.

Så selvom ’Krysantemum’ måske nok mister lidt dramatisk momentum i sit rolige tempo, lever fortællingen bl.a. også af netop miljøskildringen, der er fornemt indfanget af fotograf David Bauer med flair for både det vidtstrakte landskab og det nære i lokalsamfundet, hvilket bakkes pulserende tyst op af komponist Kaspar Kaaes score. Her er et velovervejet look and feel, der løfter historien.

Den spillefilmsdebuterende instruktør og manuskriptforfatter Christian Bengtson er med ’Krysantemum’ lykkedes med en stærk lille fortælling om svære traumer, uforløste konflikter og sorgramte familieforhold. Det er velfortalt og overbevisende spillet, men løfter sig ikke helt op i samme højde som himlens uendelighed i Nordjylland. Mindre kan absolut også gøre det. ’Krysantemum’ er en stærk debut.

’Krysantemum’ får 4 ud af 6 stjerner:

’Krysantemum’ har biografpremiere den 17. november.