‘Last Night in Soho’ er filmmagisk nostalgi med et tidstwist

Biografanmeldelse: Tiden slår krøller og identiteter knuder i Edgar Wrights tidslegende tur frem og tilbage mellem Londons svingende 60’ere og nutiden. 60’er-nostalgien får således frit løb, når man her følger Eloise, der flytter til Storbritanniens hovedstad for at studere mode. Med sig har hun dog en fortid, der kommer til at spille hende et psykologisk puds.

På mystisk vis får Eloise nemlig via drømmesyner adgang tilbage i tiden, hvor hun forføres af Sandie, en sangerinde in spe på de røgfyldte natklubber i byen. Eloise er allerede fascineret af 60’ernes mode, musik og miljø, hvorfor det ikke er underligt, at hun drages af den tidsperiode. Men som synerne udvikler sig, begynder Eloises psyke også at påvirkes i en mere farlig retning.

Spørgsmålet om, hvordan denne tidsknude hænger sammen med nutiden, påvirker kun mere og mere den unge studerende. I spændingsfeltet mellem nostalgi og dens skyggeside samt et coming of age-drama, sniger også det psykologiske gys sig ind. Jeg blev – som Eloise – forført af det tidshoppende mysterie, 60’erne og Sandie, mens det forrygende soundtrack komplimenterer filmen på svingende vis.

Jeg kunne undervejs ikke helt lure i hvilken retning fortællingen skulle tage mig, hvilket var en herlig leg med mine forventninger, hvor netop den overraskende rejse fik fat i mig fra start til slut. Fra de veliscenesatte musikscener, til den ganske urovækkende tidsrejse og portrættet af den plagede Eloise, der spilles med både fin naivitet og passioneret styrke af Thomasin McKenzie.

60’ernes Sandie portrætteres af den storøjede Anya Taylor-Joy, der bringer vaskeægte stjernemagi til bordet. Jeg forstår, hvorfor Eloise forføres af hende. Matt Smith spiller manageren Jack på både charmerende og farlig vis, mens biroller fint bringes i spil med Eloise, der kæmper med sig selv og tidsmysteriet, som jeg gribes af sammen med den unge tøjdesigner.

’Last Night in Soho’ er den mindst Edgar Wright-ske film. Han er bl.a. kendt for sine hurtige klip og detaljeskud i fuld fart i film som zombie-komedien ’Shaun of the Dead’ og heist-filmen ’Baby Driver’. Dog er hans sans for bl.a. musikalsk timing, opfindsomt kameraarbejde og en medrivende udfoldet historie intakt. Kort fortalt er her tale om en nostalgiforrygende og filmmagisk tidsknude af mystik. Stærkt!

’Last Night in Soho’ får 5 ud af 6 stjerner:

’Last Night in Soho’ har biografpremiere den 25. november.