CPH PIX: Lumsk lærerinde og syret science fiction
Min tirsdag aftenen startede med dette års japanske Oscar-bidrag i kategorien bedste udenlandske film. Confessions endte dog ikke blandt de endeligt nominerede, men bød på langt mere original fandenivoldskhed end den danske vinder, Biers overfortalte Hævnen. Filmens puslespilsfortælling starter med en lærerindes tilståelse af sin udspekulerede hævn på to elever, hun mener er skyld i sin lille datters død.
Herefter følger øvrige tilståelser fra de implicerede parter i lærerindens skræmmende skæbnefortælling. Diabolsk og med flere ubehagelige overraskelser undervejs rulles fortællingen om hævn, savn og svigt ud. Filmens voldsomme historie med både forskruede børn og voksne blev matchet af en flot og legende billedside, hvor bl.a. slowmotion og dirrende blå farver smukt satte ondskaben stævne på lærredet.
Resten af aftenen stod i den ukonventionelle, polske instruktør Andrzej Zulawskis navn. Festivalen kører, som tidligere nævnt en kavalkade med hans film og denne aften var der en unik Q&A med den 70-årige instruktør. Han var i hopla og fortalte oplagt spændende anekdoter fra sit liv med film og sin holdning til mediet.
Herefter stod den på Zulawskis syrede science fiction-epos On The Silver Globe. Produktionen blev inden filmens færdiggørelse lukket ned i 1977 og først 10 år efter færdiggjort med voice-over og flakkende billeder i stedet for de scener, der i sin tid ikke blev skudt. En løsning, der på en sær måde smelter sammen med fortællingen om en gruppe menneskers forsøg på at starte et nyt liv på en fremmed planet.
En ambitiøs film, der med sit anarkistiske kameraarbejde, teatralske og vanvittige væsen samt depressive stemning leverede flere spektakulære scener, bl.a. en apokalyptisk kamp i en hærget storby. En bizar film, der på trods af sine mangler var både dragende og idérig. Nå ja, og så fik jeg selvfølgelig signeret mit eksemplar af hans vel nok mest kendte film, den uafrystelige Possession.
– Læs mere på PIX om Confessions og On The Silver Globe.