David Lynch svinger håndtasken
Tilbage i december skrev jeg, at instruktøren David Lynch havde takket ja til at instruere en reklamefilm for en Dior taske. Den 16 minutter lange kortfilm, Lady Blue Shanghai kan nu ses online. Jeg kan desværre ikke indsætte filmen her, så I må nøjes med et par framegrabs og så klikke videre til filmen nederst i indlægget.
Selvom Lynch mest er kendt for sine kringlede og kalejdoskopiske film, bl.a. Blue Velvet og Mulholland Drive samt tv-serien Twin Peaks, er han ikke uvant med reklameverdenen. Han har tidligere bl.a. samarbejdet med skodesigneren Christian Louboutin på en fræk og forførende fotoserie (se et par af de lækre billeder HER) og har også lavet en reklamefilm for Gucci.
Dette er den tredje film i en længere række af reklamefilm for Dior med Marion Cotillard i hovedrollen. De første to er lavet af henholdsvis Olivier Dahan, instruktøren af Spurven (La Vie en Rose) og Jonas Åkerlund – ja ham svenskeren bag flere af Lady Gagas gakkede musikvideoer.
Den visuelle stil i Lynchs bidrag lægger sig i samme video-æstetiske åre, som hans seneste film, den enigmatiske og hypnotiske Inland Empire – dog uden at være ligeså snørklet og dyster i sin fortælling. En legesyg lille film med en nærmest kitschet slagside i poseringen af Dior tasken.
Ingen tvivl om, at det er cool, at få Lynch med på spøgen. Spørgsmålet er så om man får lyst til at eje tasken eller at se film af Lynch. Jeg ved i hvert fald godt, hvad jeg vil – og nej, det er ikke at eje tasken.
– Se Lady Blue Shanghai HER.