Kærlighed og kapitalisme i kunstens verden med ‘The Lost Leonardo’
Biografanmeldelse: Kunstens verden handler ikke kun om den rene kærlighed til kunsten. Det handler også om penge, prestige, politik og magt. Mange penge! For hvad er et maleri af geniet Leonardo da Vinci egentlig værd? Og kan man overhovedet prissætte et sådant værk? Uanset hvad, er det, hvad der bliver gjort i Andreas Koefoeds spændende dokumentar ’The Lost Leonardo’.
Det er dog ikke kun det svimlende millionbeløb, der er på spil, når maleriet ’Salvator Mundi’ fra cirka år 1500 – forestillende et portræt af Jesus Kristus – sættes på auktion. For er værket nu også malet af netop Leonardo? Det er der delte meninger om, da maleriet pludselig dukkede op i 2005, hvorefter eksperter nu forsøgte at finde ud af, om det virkelig kunne være et ægte Leonardo.
Således udfoldes fortællingen om en af nyere tids vildeste og mest underholdende begivenheder i kunstverdenen. For en ting er usikkerheden om værkets skaber, noget andet er netop hele det magtspil, der udspiller sig rundt om værket. Der er nemlig også både magt, prestige og mange penge i kunst. I denne fortælling tager ’Salvator Mundi’ endda sit greb i selv politiske storspillere.
Det er gennem bl.a. en række interviews med både Leonardo-eksperter, konservatorer, forretningsfolk og kunstkendere, at jeg føres og forføres af den vilde historie, der endvidere også er interessant grundet netop sine iboende paradokser og modsætningsforhold. Det er kunst og kærlighed overfor kynisk kapitalisme, videre til mysteriet bag værket og en jagt på at finde frem til sandheden.
Der er på den måde også en lidt Indiana Jones-agtig stemning over filmen. En skattejagt, hvor mange af de medvirkende inderligt håber på, at her virkelig ér tale om et ægte mesterværk af mesteren selv. Men sandheden kan i kunstens verden gradbøjes og bliver det, når værket forsøges at blive sat ind i et bestemt verdensbillede, politisk spil eller bruges som løftestang for ren og skær forfængelighed.
Selvom ’The Lost Leonardo’ grundlæggende er en interessant og underholdende historie, er det flere gange undervejs også lidt de samme spørgsmål og svar, der går i ring. Bl.a. er værket ægte? Ja. Nej. Måske. Denne ellers nervepirrende tvetydighed til trods, mister filmen noget af sit ellers engagerende momentum i en fortælling, hvor kunst har mere end økonomisk værdi. Men hvor meget? For hvem? Og hvorfor?
’The Lost Leonardo’ får 4 ud af 6 stjerner:
’The Lost Leonardo’ har biografpremiere den 27. januar.