‘The Menu’ leverer lækker mad og satirisk spænding
Biografanmeldelse: Listen af utiltalende snobber og selvsmagende røvhuller er længere end den stramt komponerede menu, som chefkokken Slowik serverer for sine lidet tiltalende gæster i den genreknækkende spændings-og-mad-film ’The Menu’. En halvstor gruppe af særdeles velhavende mennesker har her betalt i dyre domme for at opleve Slowiks kulinariske kunnen – og det på en lille unik ø langt fra alt.
Det kan synes som den ultimative drøm for de selvudnævnte foodies, madkritikere eller blot blærerøvstrælse dengsedrenge, der alle er blevet sejlet til øen med alt, hvad den kan trække af luksus, opvartning og ikke mindst spændingen om den mad, der venter dem alle fra mesteren Slowik, som er innovativ som få, når det gælder gastronomi. Alle i branchen ser op til ham.
Men ikke så snart, der lægges fra kaj, førend jeg fornemmer, at ikke alt helt er som det skal være i dette ellers madfortryllende setup. Noget skummelt synes at gemme sig bag de halvstive smil fra personalet. Jeg er ikke alene om mine bange anelser. Den unge Margot imponeres ikke nemt af hele scenariet, hvilket står i skærende kontrast til partneren Tyler, der er som fortryllet af det hele.
Jeg vil ikke sige så meget mere om handlingen i ’The Menu’, da netop fortællingens overraskelser og hemmeligheder bør åbenbares for et så uanende publikum som det også er tilfældet for gæsterne på den unikke restaurant ude i naturen. Men at Margot måske nok har fået øje på, at noget skurrer en smule i øjnene i kulissen på restauranten, vil jeg dog godt sige ja til.
’The Menu’ svømmer nemlig ok veloplagt rundt i kulsort humor og grotesk satire, mens spændingskurven forsøges spændt mere og mere op efterhånden som fortællingen præsenterer sine overraskelser for publikum. Satiren virker da også ganske fint i sin karikerede skildring af de selvsmagende ego-gæster, der klæder sig i rigmandstøj, men som ikke ejer klasse eller stil. Det er ret så morsomt.
Anya Taylor-Joy er skøn som den uimponerede – og mest elskelige karakter i filmen – Margot. Tyler skildres dejligt leflende af Nicholas Hoult. Det er dog en enigmatisk og intimiderende Ralph Fiennes, der med karisma vinder størstedelen af rampelyset. ’The Menu’ knækker desværre nakken på sin fortælling om besættelse, passion og meningen med det hele, inden den ruller sig ind i en noget svag finale.
’The Menu’ får 3 ud af 6 stjerner:
’The Menu’ har biografpremiere den 17. november.