CPH PIX 2018: Tak for i år til endnu en skøn filmfestival
CPH PIX 2018: Så er de sidste film på filmfestivalen CPH PIX løbet over lærrederne i Københavns biografer, hvor der fra den 27. september til den 10. oktober er blevet vist 180 film fra hele verden samt afholdt både talks, events og visninger on location med mere. Jeg har derfor siddet i biografens mørke i adskillige timer de sidste par uger, hvor det blev til på den anden side af 20 film.
Den sidste film jeg fik set var ‘Christian IV – Den sidste rejse’. Her kom jeg tilbage til 1648, hvor en døende Christian IV på vej i en karet mod Rosenborg Slot konfronterer sin ekskone Kirsten Munk, som han har holdt indespærret siden deres grimme skilsmisse. Det bliver således et intimt kammerspil hensat nærmest kun i karetens trange indre, hvor fortælling pendulerer mellem nutiden og fortidens stormombruste ægteskab – ligeledes fortalt i en karets indre.
Netop det at lade fortællingen udfolde sig i en karet er et interessant fortællemæssigt greb, der da også afføder både nærhed og intensitet, men det gør også, at meget afhænger af manuskriptet og en visuel opfindsomhed for at filmen ikke bliver træg og udynamisk. Det sker desværre lidt undervejs, hvor man så heldigvis har et par dragende skuespillere, blandt andet Baard Owe som den ældre Christian IV og Rosalinde Mynster som en ung Kirsten Munk.
Således er endnu en omgang CPH PIX veloverstået og det med op til flere filmoplevelser – fra de middelmådige til de gode og fremragende. Jeg vil her lige fremhæve et par af de bedste titler jeg har set i år, hvor den for mit vedkommende har stået på alt fra en absurd fransk weirdo-komedie, videre til japanske vanvidsvampyrer og en dansk metro-thriller samt en delirisk Nicolas Cage.
De bedste film var således det ubehaglige psyko-drama ‘Piercing’, hvor en mand planlægger det perfekte mord, mens jeg med ‘Sorry to Bother You’ fik serveret en veloplagt og bizar sort komedie. Med den sydkoreanske ‘The Outlaws’ fik jeg medrivende gangstere, mens en mystisk rød kjole var på spil i den helt drømmende ‘In Fabric’. Festivalens klare højdepunkt var dog den mareridtsagtige, deliriske og smukke ‘Mandy’ med en intens Nicolas Cage på blodigt hævntogt.
Herudover har de lidt mere end 20 titler, jeg fik set i år bestemt givet mig et skud forførende, originale og interessante film fra hele verden og i flere genrer. Jeg glæder mig allerede til næste omgang af filmfestivalen CPH PIX, der uden tvivl er et højdepunkt på året for en filmfan som mig.