Thrilleren ’Drop’ kvæles af ufrivillig komik og utroværdighed
Biografanmeldelse: Det kan være ret så nervepirrende at vove sig ud på sin første date. Ikke mindst, hvis der er gået adskillige år siden sidst. Det er tilfældet for alenemoren Violet, der får sin 5-årige søn passet af sin søster, så hun kan komme på en længe tiltrængt date med den charmerende Henry, som hun har skrevet sammen med et par måneder forinden.
Den nervøsitet som Violet indledningsvis er mærket af, bliver dog snart overtaget af langt større og mere skræmmende problemer. Henry er ganske vist galant, sød og lyttende, men da Violet begynder at modtage tiltagende mere truende beskeder på sin mobil, tager ubehaget til hos hende på en date, der må betegnes som den værst tænkelige date i thrilleren ’Drop’.
Personen bag de ubehagelige beskeder truer nemlig med at slå Violets søn ihjel, hvis ikke hun følger de kun sværere og sværere ordrer angivet via mobilen. Det lyder måske på papiret som en intens og nervepirrende spændingsfilm. Desværre knækker troværdigheden hurtigt midt over og efterlader et engagement i karaktererne og historien fladt på gulvet.
Instruktør Christopher Landon gør sit bedste for at holde momentum i fortællingen, der er skrevet ujævnt og utroværdigt af Jillian Jacobs og Chris Roach. Meghann Fahy gør bestemt også, hvad hun kan som den pressede Violet. Hun løfter da også historien så godt, hun kan med, hvad hun bliver givet af det klodsede manuskript, men bedre i modspillet med daten Henry.
Han spilles empatisk og jordnært af Brandon Sklenar. Der er fin kemi mellem de to, men igen, så slås de med et utroværdigt manuskript, der ligeledes river sine karakterer over i ufrivillig komiske usandsynligheder. Men bl.a. gør fotograf Marc Spicer et solidt stykke arbejde med at holde liv i fortællingen, der så godt som kun udspiller sig på én location, nemlig restauranten.
’Drop’ forvilder sig desværre også ind i en klodset finale, hvor alle former for troværdighed lider døden, hvis det da ikke allerede var tilfældet. Ret skal dog være ret. Filmen er ikke aldeles uden spænding. Den er bare så momentan og sønderskudt af fortællingens dumhed, der kun bliver dummere og dummere, men uden at blive mere underholdende af den grund.
’Drop’ får 2 ud af 6 stjerner:
’Drop’ har biografpremiere den 16. april.