‘For evigt’ forener delvist vellykket kærlighed og klimakatastrofe
Biografanmeldelse: Tid og rum, kærlighed og skæbne, klimakatastrofe og jordskælv. Det danske science fiction og romantiske drama ’For evigt’ rummer det hele i en i udgangspunktet interessant cocktail, der historiemæssigt ambitiøst kaster sig ud på dybt vand. Bogstavelig talt. For dybt under Atlanterhavets overflade er en mystisk sprække efter et jordskælv opstået.
Den mystiske sprække er forårsaget af klimaforandringer og kan få fatale konsekvenser for kloden og menneskeheden, hvis ikke den lukkes. Langt fra det dybeste havdyb et sted i Danmark møder vi nu den unge forsker Elias og sangeren in spe Anita, der for fulde følelser falder gnistrende for hinanden. Den unge kærlighed lider dog et knæk og deres veje skilles.
Flere år senere møder vi nu en ældre Elias, der har fået en central rolle på det hold af internationale videnskabsfolk og klimaforskere, der skal forsøge at lukke sprækken på havets bund, inden det er for sent for kloden og dens beboere. Da Elias tilfældigt møder Anita, der er videre i livet med en lille familie, vender det op og ned på hans liv. For hvad gav han egentlig slip på i sin tid?
Det er midt i klimakatastrofe og dybhavsdyk, at kærligheden og spørgsmålet om skæbne spiller ind, men aldrig for alvor får skovlen dybt under mig, ligesom heller ikke mine følelser bliver rørt helt engagerende rundt i. Man finder dog i de dobbelte hovedroller som den unge og ældre udgave af Elias og Anita virkeligt fine præstationer, der løfter følelserne, når historier bliver lidt tung i røven.
Det unge par portrætteres dynamisk og nærværende af Viktor Hjelmsø og Anna Søgaard Frandsen. Jeg tror på dem, forholdet og følelserne. Det samme gælder den ældre version af Elias, hvor en stærk, nuanceret og troværdigt intens Simon Sears gør virkelig dragende figur. Desværre får Nanna Øland Fabricius som Anita ikke nær så meget at arbejde med i sin karakter.
Filmen bliver mere Elias’ historie end det ellers fine parløb, der lægges ud med. Instruktør og manuskriptforfatter Ulaa Salim lykkedes uanset hvad ikke helt med at forløse portrætterne gennemgående formfuldendt, mens også de universelle temaer mangler mere tyngde og flere overraskelser i en ellers interessant præmis. Det hele indfanges dog virkelig elegant godt af fotograf Jacob Møller.
’For evigt’ får 3 ud af 6 stjerner:
’For evigt’ har biografpremiere den 18. april.