Dynamisk duo du leverer lifligt mor-datter-drama i ’Sandheden’
Biografanmeldelse: Forholdet mellem forælder og barn har vel alle dage været mere eller mindre kompliceret. Det er i hvert fald tilfældet i Hirokazu Koreedas fine franske drama ’Sandheden’, hvor forholdet mellem en mor og hendes datter kommer på prøve – henholdsvis den aldrende skuespillerinde og diva Fabienne overfor den noget mere jordnære datter Lumir.
For da den feterede og forfængelige Fabienne udgiver en selvbiografi, vender manuskriptforfatteren Lumir tilbage til Paris fra sit hjem i New York sammen med sin mand Hank og deres lille datter. Gensynet mor og datter imellem bliver starten på en række stridigheder og undertrykte følelser, hvor ikke mindst fortidens skeletter kommer for dagens lys i forbindelse med indholdet af selvbiografien.
For hvordan var Lumirs barndom og liv i grunden under vingerne af hendes stjernemor? Ja, det er der forskellige oplevelser af. Sandheden er i hvert ikke sådan til at få fod på – den er snarere tvetydig i et forhold, der dog også rummer hengiven kærlighed bag skænderier og uenigheder. Det er med dette drama som dramatisk motor, at fortællingen folder sig velspillet ud.
For som Lumir finder man altid seværdige Juliette Binoche, der med nærvær og bestemthed indfanger både troværdige frustrationer og oprigtige følelser. Overfor hende finder man det 76-årige franske ikon Catherine Deneuve. Hun besidder en naturlig autoritet som Fabienne, hvor der under den ellers så selvsikre overflade også befinder sig en fin skrøbelighed – blandt andet i mødet med sin egen alderdom.
De to sammen er skøn dramatisk dynamit, der er med til at holde filmen oven vande, selv når fortællingens udfoldelse af og til mister momentum og engagerende fremdrift. Det suger desværre noget af den ellers fine dramatiske tyngde ud af filmen, der heldigvis også har fin dynamisk nerve i familien som helhed og menneskene omkring den. Blandt andre Ethan Hawke som den knapt så succesfulde tv-skuespiller Hank.
’Sandheden’ er altså et fint og lifligt drama, der på overvejende veldrejet vis sætter mor-datter-forholdet i scene, hvor også universelle tematikker som alderdom, død, familie og livet generelt er til stede. Spejlingen mellem filmen, som Fabienne er ved at indspille og hendes eget datter-forhold bliver desværre en kende klodset leveret, men det sagt, så holder Deneuve og Binoche bestemt dramaet fint i vandet.
’Sandheden’ får 4 ud af 6 stjerner:
’Sandheden’ har biografpremiere den 8. oktober.