‘Beau Is Afraid’ griber mig med sit fascinerende syreunivers
Biografanmeldelse: Vi starter i en verden, der nærmest minder om en menneskelig apokalypse. Gaderne er fyldt med vanvittige galninge og blodige mord samt brutal smadder og generel ravage. Det er i dette boligområde, at den fåmælte Beau Wassermann bor i en forfalden og beskidt lejlighed med sin angst som eneste bofælle og konstant larm fra gaderne og nabolejlighederne.
Beau trives ikke just i sit liv, der byder på jævnlige besøg hos en terapeut, der ordinerer diverse angstdæmpende piller til ham. Pillerne synes dog kun at have lille effekt på den ængstelige mand i Ari Asters kringelkrogede og fascinerende ’Beau Is Afraid’. Hele Beaus tilværelse tager en kun endnu mere absurd drejning, da han grundet skæbnens ironi misser flyet hjem til sin mor.
Nu bliver Beau for alvor sendt ud i verden, hvor der venter den ene syrede begivenhed efter den anden, mens fortællingen snor sig ind i et sirligt edderkoppespind af fortid, nutid og fremtid. Minder, drøm og mareridt forenes i et stort skæbnepuslespil, hvor bl.a. Beaus betændte forhold til sin dominerende mor konstant er grund til skyldfølelse.
Joaquin Phoenix har den altdominerende hovedrolle, som man ser i fire alderstrin, hvor hans barndoms-jeg spilles overbevisende af Armen Nahapetian. Det er dog klart Joaquin Phoenix’ film og ham, der løber med opmærksomheden og alle scener, han er med i, hvilket stort set er dem alle. Han formår at kanalisere alt fra skrøbelighed og ynkelighed til menneskelighed og en ordknap stakkel.
Filmens anden og konstant dragende hovedperson – så at sige – er fortællingens ambitiøse leg med sin narrative struktur og dens mange overraskende, groteske og sorthumoristiske optrin. Ari Aster, der både har skrevet og instrueret, er en mand med en unik vision, der brænder igennem i hvert billede, som forløses dynamisk af fotografen Pawel Pogorzelski.
’Beau Is Afraid’ lukker mig ind i et fascinerende univers og viltert sind i form af Beaus krøllede hjerne, hvor filmen i høj grad også lever livligt af dens karakterdrevne force. Ari Aster har med sin mesterlige gyserdebut ’Hereditary’ og sin ligeledes mesterlige opfølger ’Midsommer’ ramt plet for tredje gang. Et vaskeægte hattrick af en af vor tids mest interessante filmskabere.
’Beau is Afraid’ får 5 ud af 6 stjerner:
’Beau is Afraid’ har biografpremiere den 20. april.