‘Crimes of the Future’ er et kødeligt fremtidskig ind i kroppen
Biografanmeldelse: Det er et fascinerende kig ind i fremtiden, man får med auteuren David Cronenbergs kødelige science fiction-film ’Crimes of the Future’. Den kan man passende kategorisere som ’body horror’, hvilket selvsamme instruktør har excelleret i tidligere med mesterlige titler som ’Videodrome’ og ’The Fly’. I denne nye film står den på ækle obduktioner og kropsudfordrende kunst.
Man møder nemlig her performancekunstneren Saul Tenser og hans kunstneriske partner Caprice. Sammen optræder de med deres bizarre kropskunst, hvor Tensers indre organer skæres frem fra maven til spektakulær skue for publikum i dunkle bygninger. Hans nyudklækkede og muterede organer kommer således til syne, alt imens Caprice simultant tatoverer de slimede gevækster.
Kroppen er kunst og kunsten er kroppen, der i denne fremtid bruges som et lærred for de menneskelige mutationer, der udvikler sig i takt med menneskets evolution. Det afstedkommer bl.a. også organisk-udseende maskiner og futuristisk knoglede redskaber, der pakker filmen ind i groteske klæder, som går forførende godt i spænd med den sjaskede og skalpelåbnende kunst.
David Cronenberg har instrueret og skrevet de menneskemuterende herligheder, der fik et fast greb i min krop med bl.a. sine eksplicitte og kropskunstneriske scener, de organisk boblende maskiner og et i det hele taget sælsomt univers, som med mystik og gåder ikke slap mig. En intens Viggo Mortensen portrætterer Tenser, der med smerte i stemmen og en udfordret krop lod sig skamfere i kunstens navn.
Léa Seydoux udgør den enigmatiske partner, som forvilder sig ind i den mørke underverden af hemmelige organer, der spirer frem i kroppene på både kunstnere og helt almindelige mennesker. Kristen Stewart kommer ind fra højre med et lettere bizart portræt af en kvinde, der taler i underligt abrupte sætninger, mens Don McKellar er den organ-systematiserende Wippet med komisk kant.
’Crimes of the Future’ er måske nok dyster, men altså ikke uden underspillet sort humor. Filmen brillerer dog først og fremmest med sit sælsomt forførende fremtidskoncept, der har kroppen i fokus for en kødeligt sitrende billedside, der akkompagneres pirrende godt af Howard Shores musik. David Cronenberg boltrer sig her hjemmevant i en verden af kød, krop og kunst. Det er forførende fermt.
’Crimes of the Future’ får 5 ud af 6 stjerner:
’Crimes of the Future’ har biografpremiere den 1. december.