OLDBOY: Ondt remake mangler tyngde, pondus og nærvær
Intet er længere helligt, hvad genindspilninger angår. Fred med det, for jeg har som sådan ikke noget imod remakes. Der er da også lavet flere både gode og fremragende af slagsen, hvilket oftest er tilfældet, når der gøres noget nyt med forlægget. Det gælder imidlertid ikke Spikes Lees remake af sydkoreanske Park Chan-wooks mesterlige original fra 2003. Men okay, lad mig holde fokus på remaket.
Josh Brolin spiller den alkoholiserede og usympatiske forretningsmand Joe Doucett, der vælter sig selvdestruktivt mod afgrunden. Efter endnu en spritstiv nat bliver hans tømmermænd dog hans mindste bekymring. Han vågner nemlig op i, hvad der ligner et hotelværelse. Det er imidlertid ikke tilfældet. Han er nemlig spærret inde på værelset, der skal vise sig at blive hans hjem de næste 20 år, inden han sættes fri.
Han får ikke at vide, hvorfor han holdes fanget eller hvorfor han de mange år senere slippes fri. Men en ting ved han og det er, at han vil hævne sig på dem, der står bag. Således følger man Joe på en brutal rejse for at finde frem til årsagen bag tilfangetagelsen – en rejse, der går gennem hævn, vold, anger og mulig soning. Ja, du gættede rigtigt, her gælder det selvfølgelig både en ydre og indre rejse.
Joe må nemlig kigge tilbage på sit liv for at finde svar. En fortid fyldt med fejl, fjender og uforsonlige handlinger. Desværre savner denne eksistentialistiske og menneskeligt udmattende rejse tyngde og troværdighed. Den fremstår mere postuleret end egentligt følelsesmæssigt engagerende. Manuskriptet savner nuancerne og karakteren nærvær – hvilket et par malplacerede forsøg på humor kun er med til at underminere. Du ved, en netop frisat Joe, der forbavses over internettet og en iPhone.
Brolin gør dog sit for at forløse sin karakters kompleksitet – en mand, der tvinges til at stå ansigt til ansigt med indre dæmoner og egne fejl, for herigennem at acceptere og håndtere sin fortid i jagten på soning med sig selv og sin omverden. Brolin formår bare ikke for alvor at give Joe den vrede og frustration eller det vanvid og den determination, der følger med karakteren. Hele den forvandling Joe undergår, får aldrig den fylde og den pondus, der sigtes efter. Det forbliver ved en ujævn forløsning af et en smule stift manuskript.
Hertil kommer filmens herligt excentriske skurke, blandt andet Samuel L. Jackson med hanekam. Men disse farverige karikaturer synes mere at tilhøre tegneserieland, end i dette onde dyk ned i en bundrådden menneskesjæl. Når alt dette dog er sagt, så er filmen ikke helt ueffen. Volden er ofte brutal, stemningen trykkende og så sættes der en djævelsk slutspurt ind de sidste tyve minutter, hvor den grusomme konklusion sender publikum ud af biografen med en knude i maven.
– ‘Synes godt om’ Filmskribenten på Facebook HER. [tabgroup][tab title=”Oldboy | Biografanmeldelse”]Vurdering 3/6:
Originaltitel: Oldboy, USA, 2013
Premiere: d. 5. december 2013
Instruktion: Spike Lee
Medvirkende: Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Samuel L. Jackson, Sharlto Copley m.fl.
Spilletid: 104 min.
Distributør: UIP[/tab][/tabgroup]