‘Regnen skyller alt bort’ er varm humanisme af fineste skuffe
Biografanmeldelse: Familie, forældreskab og moderligt ansvar er nogle af de gribende tematikker, man finder i den japanske filmskaber Hirokazu Koreedas forførende fortalte ’Regnen skyller alt bort’. Livet skal jo på en eller anden måde hænge sammen. Det kan koste dyrt på den menneskelige konto, men også den økonomiske side af livet kan være en svær størrelse at få til at fungere.
Begge dele må Sang-hyeon sande, da han står i konstant gæld. Det har drevet ham og vennen Dong-soo til at skaffe penge på en yderst ufin måde. Dong-soo arbejder nemlig for en kirke, hvor forældre via et rum anonymt kan aflevere deres nyfødte børn, hvis de ikke ønsker at beholde det. Her har Dong-soo og Sang-hyeon således fundet en fidus til at sælge disse babyer på det sorte adoptionsmarked.
Det lyder kynisk og er det for så vidt også. Men der strømmer også igennem fortællingen og hos de to mænd en varm humanisme. Duoen ønsker nemlig egentlig blot at give børnene et bedre liv end, hvad børnehjemmet kan give dem – og samtidig lige tjene en god skilling. Skæbnen vil imidlertid, at mændenes liv flettes overraskende sammen med en mor og hendes efterladte barn.
Med følsom sans for sine karakterer har Hirokazu Koreeda skabt en gribende nuanceret og øm livsskildring af, hvordan menneskeskæbner kan tage sig ud, når desperationen sætter ind. Samtidig bliver der med neddæmpet flair for dramaet indskudt et par betjente, der er i hælene på de to mænds adoptionsfidus. Et fint pust spænding, der kun er med til at gøre fortællingen yderligere gribende.
Udover den fine sans for at folde karakterer, tematikker og fortællingen dragende ud, så indfries dramaet også på fornem vis via sin rollebesætning, der består af en række dejligt blandede karakterer. Song Kang-ho er den bløde optimist Sang-hyeon, hvis ligeledes hjertevarme medsammensvorne Dong-soo portrætteres med styrke og nærvær af Gang Dong-won.
Det umage trekløver med babyen på armen fuldendes af moderen So-young, der altså efterlader sin lille datter. Hun spilles med sarte følelser og bestemt styrke af Lee Ji-eun. Sammen udgør de et herligt og hele vejen spændende bekendtskab. ’Regnen skyller alt bort’ får kort fortalt et menneskeligt og varmt livsportræt ud af, hvad der egentlig er en trist præmis med efterladte nyfødte.
’Regnen skyller alt bort’ får 5 ud af 6 stjerner:
’Regnen skyller alt bort’ har biografpremiere den 26. januar.