’Universal Language’ er som et sælsomt varmt kram sat mellem to verdener

Biografanmeldelse: Det føles nærmest som et sælsomt varmt kram at krybe ind i instruktør og medforfatter Matthew Rankins surreelt fine ’Universal Language’. Med nedtonede farver sat i dejligt grynede billeder, træder jeg nemlig ind i en verden, der med et elegant tag om hverdagens mystik og overraskende sammenhænge fortæller tre sideløbende historier.

Med absurd kant og underspillet komisk tæft lander jeg i den vinterkolde og sneklædte by Winnipeg i Canada. Vi møder her overvejende iranske karakterer, der taler farsi, mens fransk også finder vej ind i sproget. På den måde bringes en verden, der er både det ene og det andet, dynamisk til live med en gribende atmosfære iklædt en dragende dobbelthed.

Vi møder her pigerne Negin og Nazgol, der finder en pengeseddel frosset fast under isen. De indleder nu et forsøg på at få brudt pengene fri. Det er ikke nemt. Det lader heller ikke til, at manden, vi følger i et simultant spor, har det nemt i sin rejse mod sin syge mor. Slutteligt kommer vi i selskab med en rejseguide, der forsøger at finde interessante sightings i uinteressante omgivelser.

Historierne synes ikke umiddelbart at have andet tilfælles end byen Winnipeg. Men med underfundig elegance snor handlingssporene sig på gribende vis langsomt ind i hinanden i en fascinerende fortalt film, der bl.a. også byder på en brillestjælende kalkun og en 80’er-klædt kagesælger med mullet. Min fornemmelse for filmens tidsperiode udfordres desuden midt i det hele.

For det filmstrimmel-æstetiske look og den skarptskårne arkitektur i brun og beige, bringer mig ind i et vinterlandskab, der emmer af 70’erne, mens også 80’erne stikker hovedet frem. Jeg bringes videre også ind i en samtid gennem årstal på glas fyldt med tårer. En engagerende tvetydighed i både tid og sted pibler således forførende frem.

Hertil kommer et bølgende flot score af komponisterne Amir Amiri og Christophe Lamarche-Ledoux, der smyger sig gnidningsløst om fotograf Isabelle Stachtchenkos dynamisk indfangede billeder af smuk symmetri og et levende kameraarbejde. Jeg trådte med ’Universal Language’ ind i en drømmende virkelighed mellem to kulturer. Forførende, morsomt og fascinerende.

’Universal Language’ får 5 ud af 6 stjerner:

 

 

’Universal Language’ har biografpremiere den 22. maj.