’El Jockey’ er en syret, symbolladet og sanselig sjælerejse

Biografanmeldelse: Syret, symbolladet og sanselig film forfører med sin skæve tilgang til sin historie om alt fra livet, døden og genfødslen. Ja, instruktør og medforfatter Luis Ortegas originale og overraskende ’El Jockey’ jonglerer stilfuldt sine elementer og krøllede idéer med et visuelt opfindsomt billedsprog.

Publikum ankommer her til et eklektisk Buenos Aires, hvor vi møder den fallerede jockey Remo. Han er faldet dybt i gryden med druk og stoffer. Han formår kort sagt ikke længere at levere varen på hesteryg. Tidligere tiders sejre er afløst af faldet fra tinderne i en spiral af selvdestruktivitet.

Han havde ellers verden for sine fødder som respekteret jockey. Nu fortsætter faldet ned i mørket, hvor end ikke hans kollega Abril kan hjælpe ham op af hullet. Ikke nok med det. Remo står også i gæld til den brutale gangster Sirena, der utroligt nok satser på, at rytteren kan genvinde sin sejrende position på ny.

Herlig fortællermæssig opfindsomhed matches her billedskønt af visuelt stimulerende idéer, der er indfanget dynamisk af fotograf Timo Salminen. Filmen beror nemlig også på sin visuelle historiefortælling, hvor bl.a. tyngdeloven trodses og skarpt skårne indstillinger beriger plottet med symbolladet schwung.

Med en tiltagende fascinerende samt mere og mere obskur historie, bringes jeg ind i en verden af umage karakterer, hvor intet nødvendigvis er, hvad det umiddelbart giver sig ud for at være. ’El Jockey’ er således også en legende filmoplevelse, der drilsk udfordrer på mening og plot.

Der bliver nemlig ikke givet ved dørene, hvilket er forfriskende i en film, der snor sig ind i sig selv, hvor Nahuel Pérez Biscayart som Remo undergår en dragende forvandling, mens Úrsula Corberó er en cool modspiller som Abril. Luis Ortega har med andre ord skabt en dejligt aparte, overraskende og filmisk fascinerende sjælerejse.

‘El Jockey’ får 4 ud af 6 stjerner:

 

 

‘El Jockey’ har biografpremiere den 1. maj.