‘Under stjernerne på himlen’ rammer aldrig følelserne hårdt nok

Biografanmeldelse: Vi kender ham bl.a. for opløftende hits som ’Disco Tango’, ’Hip hurra det’ min fødselsdag’ og ’Krøller eller ej’. Men historien om den danske musiker Tommy Seebach rummer også en tragedie. Det er bl.a. denne skyggeside, der er det dramatiske omdrejningspunkt for den biografiske film om hitsnedkeren med titlen ’Under stjernerne på himlen’.

I rollen som Tommy Seebach ses Anders Matthesen, der både har varme, charme og krøller, men som desværre aldrig for alvor forsvinder helt ind i rollen samt de følelser og nuancer, der ellers er på spil i mennesket bag den kulørte fest. Han vinder dog på sit sympatiske væsen, selv når han rammer bunden af flasken og pisser på stuegulvet.

Tommy Seebachs storhedstid op igennem 70’erne og 80’erne bliver nemlig i filmen leveret primært i en veloplagt montage, mens hovedhistorien udspiller sig fra starten af 1990’erne, hvor sangeren kæmper en opslidende kamp for at bevare sin position i musikbranchen. Det er ikke nemt, da en ny generation er klar til at tage over. Ikke mindst i hans elskede Melodi Grand Prix.

Filmens delvise dramatiske fokus rammer her ind i netop kampen for at skabe det næste store hit, nemlig kærlighedshyldesten til Tommy Seebachs datter med titlen ’Under stjernerne på himlen’. Det bliver et desværre historiemæssigt lidt snævert fokus. Der forsøges dog også fortalt en historie om et ægteskab, en familie og et menneske i opløsning.

Men selvom bl.a. Neel Rønholt som hustruen Karen gør det godt som overbærende og kærlig støtte for den alkoholiserede Tommy Seebach, kommer fortællingen og karaktererne aldrig rigtigt engagerende til live hele vejen rundt og rammer heller ikke helt derind, hvor de oprigtige følelser bliver sat i medrivende svingninger.

Det hænger måske også sammen med filmens generiske narrativ, der følger en alt for velkendt formel til punkt og forudsigelig prikke, mens det også er småt med visuelt interessante greb. Selvom bl.a. forvandlingen af et dansegulv til et tomt lokale virker ganske fint. Det er bare aldrig nok til at redde filmen fra at være noget dramatisk flad og historiemæssigt uinteressant.

Det er virkelig en skam, da mennesket Tommy Seebach rummer både stor kærlighed og stor smerte samt de følelsesmæssige tangenter herimellem. Fra det rørende til det livsbekræftende. Det er dog den opløftende kærlighed, som sejrer i filmen. Med en melankolsk eftersmag af den tragedie, der også er historien om Tommy Seebach og hans elskede hits.

‘Under stjernerne på himlen’ bliver bare aldrig formfuldendt, men har bl.a. også et godt øje for at ramme tidsbillederne, hvor særligt 90’erne kommer fint til live. Som et gribende drama om et menneske i frit fald rammer filmen bare aldrig følelserne hårdt nok til at sætte sig, men bliver mest af alt forglemmelig. Musikken lever dog fortsat og mange tak for det, Tommy Seebach.

‘Under stjernerne på himlen’ får 3 ud af 6 stjerner:

 

 

‘Under stjernerne på himlen’ har biografpremiere den 20. marts.