’The Brutalist’ leverer følelsesstort schwung og et intimt skæbnedrama
Biografanmeldelse: Med følelsesstort schwung folder instruktør og medforfatter Brady Corbet sit mægtige værk ’The Brutalist’ ud i billedsmukke klæder indfanget dynamisk og monumentalt af fotograf Lol Crawley. Det historiske vingefang benægter sig heller ikke, når man her følger den jødiske arkitekt László Tóths rejse fra koncentrationslejrenes rædsler til USA i 1947.
Det er således på bagkant af 2. Verdenskrig, at man her bringes tilbage i tiden og følger den ungarske KZ-overlever og arkitekt, der med traumer i bagagen forsøger at starte et nyt liv i det forjættede land Amerika. Det er dog smerteligt for ham, at det ikke er med sin elskede hustru Erzsébet ved sin side, da de ved tvang blev adskilt i Europa.
Det er de store følelser, det store drama og den mægtige kærlighed, der bl.a. sættes visuelt gribende i scene med temaer som magt og ambition, forfængelighed og eftermæle dirrende elegant i historien, der spændes ud over en længere årrække med sit omdrejningspunkt om László, der får mulighed for at forløse sine enorme arkitektoniske visioner.
Den egenrådige arkitekt bliver nemlig hyret af den mystiske millionær Harrison Lee Van Buren til at bygge en brutalistisk kæmpebygning, der skal fungere som et kulturcenter i Philadelphia. Men med netop to store personligheder involveret, går det svimlende byggeprojekt naturligvis ikke stille af sig. Visioner over for kapitalismens muligheder mødes på fascinerende vis.
Det er ligeledes fascinerende karakterer, der i filmen får engagerende fodfæste og dramatisk pondus med nuancerede følelser på spil. Det med en nærværende Adrien Brody som den hjemsøgte László, der kæmper både den ydre arkitektoniske kamp og en indre kamp med pinefulde dæmoner. En rørende og stærk menneskelig dualisme.
Felicity Jones portrætterer den både skrøbelige og seje Erzsébet, der vokser ind i filmen som et helt menneske af kød og blod, mens en karismatisk Guy Pearce giver den hele armen som den uforudsigelige og bryske Harrison Lee Van Buren. Et eksplosivt trekløver af følelser, ambitioner og egne holdninger, der som en trykkoger truer med at eksplodere i næste nu.
’The Brutalist’ får desuden foldet sit medrivende vingefang ud gennem også den både lavmælte og bombastiske musik af Daniel Blumberg, der løber som en levende rød tråd gennem filmens 3 timer og 39 minutter med indlagt pause på 15 minutter. Det fungerer. Jeg var grebet så godt som først til sidst af denne store fortælling, der også formår at være dybt intim.
’The Brutalist’ får 5 ud af 6 stjerner:
’The Brutalist’ har biografpremiere den 27. februar.