Den gribende ’Maria’ besjæler kunsten og smerten følelsesfint
Biografanmeldelse: Det er med et følelsesømt og melankolsk stærkt greb om sin fortælling og portræt af den ikoniske operasanger Maria Callas, at instruktør Pablo Larraín med delikat forståelse for sin titelkarakter bringer mig ind i den feterede divas verden af kunst og smerte. Hun lever med musikken som en uløselig og altopslugende del af sit liv.
Historien snor sig i ’Maria’ om nutidens Paris i 1977, hvor man møder sangeren, der ikke længere er ved sine velmagtsdages styrke. Hun er stadig verdenskendt, men er ikke et godt sted i livet. Hun er afhængig af piller, mens helbredet og stemmen svigter. Hun træner dog fortsat sin stemme, upåagtet den sjælelige smerte, det medfølger. Det gør ondt at overvære.
Jeg kommer her ind på livet af en kvinde, der har ensomheden og netop smerten som følgesvend. Det på elegant beskrevet vis, hvor bl.a. Edward Lachmans billedsmukke kompositioner af et efterårsramt Paris rammer en gribende nerve i historien, hvor Angelina Jolie som Maria Callas er både skrøbelig og stærk, charmerende og karismatisk, men også trist, usikker og ensom.
Man bringes – bl.a. i elegant udfoldet sort/hvid – også tilbage i Maria Callas’ liv. Til da hendes stemme berusede verden med sin magiske og magnetiske kraft. Ligesom stemmen og musikken bringer fantasien i spil, spiller fantasien også Maria Callas et virkelighedspuds, da hendes verden slår knuder i mødet med virkelighedens realiteter, hvilket fortælles på gribende elegant vis.
Desuden er også musikken og stemmen flot, medrivende og storslået sat i scene, hvor jeg til en start dog lige skal sluge kamelen, at den stemme skulle komme ud af Angelina Jolie, der på trods bærer rollen med overbevisende nærvær. En kompleks kvinde, der beskrives flerfacetteret af Angelina Jolie, der lykkedes med at formidle følelserne på gribende vis.
Pierfrancesco Favino og Alba Rohrwacher bør bl.a. også fremhæves for deres dynamiske portrætter af Maria Callas’ butler og hushjælp. Her kommer en jordbunden menneskelighed i spil, hvilket fornemt ekkoer i den helt overjordiske Maria Callas, der også må slås med almindelige menneskelige problemer samt universelle følelser som ensomhed og sjælelig smerte.
’Maria’ får 5 ud af 6 stjerner:
’Maria’ har biografpremiere den 30. januar.