’Lee’ lander fladt på maven med sit klichétunge krigsdrama

Biografanmeldelse: Historien er med sit udgangspunkt i virkeligheden virkelig spændende, men i hænderne på instruktør Ellen Kuras er krigsdramaet ’Lee’ endt som en desværre flad, generisk og klichétung fortælling om krigsfotografen Lee Miller, der forevigede uhyrlighederne under Anden Verdenskrig helt fremme ved frontlinjen.

Filmen fortæller sin historie i to spor. Et i fortiden op til og under krigen og så årtier senere, hvor en nu gammel Lee Miller fortæller sin historie til en ung journalist. Man finder i begge tidsaldre Kate Winslet som Lee Miller, der som ung krigskorrespondent for Vogue mødte sin del af modstand som kvinde i felten, men på trods lykkedes med at tage historisk vigtige billeder.

 

Lee Miller vil med sine billeder bl.a. afdække sandheden om de mange grufulde begivenheder og hemmeligheder i Nazityskland. Således foreviger hun krigens ofre både i og uden for krigszonerne. Desværre rammer portrættet af den seje og målrettede kvinde ikke videre stærkt ind i en dramatisk nerve, som nærmest forbliver underligt fraværende i filmen.

Kate Winslet gør ellers, hvad hun kan i sit dobbelte portræt af denne egenrådige og spændende kvinde, der gik fra at være model til at tage afgørende billeder, der stadig den dag i dag står skarpt og uhyggeligt. Instruktionen forbliver dog generisk og desuden visuelt uinteressant i hænderne på fotograf Pawel Edelman, der ellers bl.a. har ’The Pianist’ på sit CV.

 

Selvom filmens score leveres af en anden ligeledes garvet herre, nemlig Alexandre Desplat, løfter musikken langt fra filmen, men filer snarere trættende på strygerne, så dramaet sine steder næsten kommer til at fremstå ufrivillig komisk. Men nu er filmens flade og ujævne manuskript af trioen Liz Hannah, Marion Hume og John Collee heller ikke videre dragende.

Kate Winslet gør dog i nogle scener som altid seværdig karakter, men bl.a. står også hendes passionerede forhold til Alexander Skarsgårds kunstner Roland Penrose uforløst hen. ’Lee’ har dog alle de rette intentioner, men forløser aldrig sin histories ellers stærke potentiale. I stedet er filmen endt fladt på maven, hvorfra Kate Winslet gør sit bedste for at få historien til at leve.

’Lee’ får 2 ud af 6 stjerner:

 

 

’Lee’ har biografpremiere den 26. september.