Dramaet ’Kontra’ kommer ikke komplekst nok ind i ungdomslivet

Biografanmeldelse: Den tidlige ungdom er fyldt med store følelser, en krop i forandring og udfordringer af både små og store størrelser. Det er bl.a. her, at vejen ind i voksenlivet betrædes, mens forsøget på at finde sig selv udforskes. Det er et tidspunkt i livet, der også kan være fyldt med bl.a. usikkerhed, når det kommer til venner, kærlighed og alt andet.

Det er tilfældet i Jonas Risvigs danske drama ’Kontra’, hvor vi møder nogle yderst privilegerede gymnasieelever i Nordsjælland, som lever med sin del af interne stridigheder. Det handler om at være ung med alt, hvad det indebærer af sorgløshed, men også svære problemer. Her møder vi Fanny, der er flyttet fra Lolland og til sit nye gymnasium nord for København.

Fanny er fra starten en outsider i gruppen af populære piger, der styrer gymnasiet benhårdt og med kynisk hånd. De bestemmer, hvem der er inde og hvem, der er ude af varmen. Netop dette hierarki går den selvstændige Fanny kontra på, hvilket snart vækker uro i kliken af piger og ligeledes afføder sin del af problemer for Fanny.

Det er kontrasterne, der mødes i ’Kontra’. På den ene side den usympatiske flok af privilegieblinde rigmandsbørn overfor den jordbundne no bullshitter Fanny. Men hvordan vil hun mon reagere og agere, når først hendes kontra-opførsel begynder at få konsekvenser? Det er bl.a. her, at spørgsmål om det at passe ind, popularitetskultur og venskaber bringes i spil.

Desværre forløses disse problemstillinger lidt ensformigt. Flere scener føles en smule som gentagelser af de samme pointer uden, at dramaet får bedre psykologisk fat. De populære piger fester og opfører sig som ægte røvhuller, mens Fanny udfordrer status quo med forskelligt udfald til følge. Undervejs mister filmen desværre her noget af sin dramatiske fremdrift.

Filmen er lidt som en kat, der går uforløst rundt om sin mælk. Det er en skam, da her er potente temaer og problematikker i spil. Bl.a. fraværende forældre, spiseforstyrrelser, sociale mediers betydning, forventningspres, skønhedsidealer, skilsmisser, privilegieblindhed, sociale skel, mobning, venskaber, kærlighed og sex med mere. Alt godt fra ungdomsårenes prøvelser.

Meget af vejen forbliver flere af disse emner desværre holdt ud i strakt arm uden, at de får kompleks tyngde eller dramatisk stærkt nok fat. Andrea Ølbye Hjejle giver dog et engagerende, livfuldt og fint nuanceret portræt af Fanny, men selv hendes stærke tilstedeværelse må af og til se sig slået af det sine steder vaklende manuskript og de filmiske gentagelser.

Som Fannys nye bedste veninde finder man Lilja, der i skikkelse af en cool Anna Lehrmann udgør en ganske gribende duo med tilhørende farlige hemmeligheder og udfordringer. Det er dog som om, at der mangler mellemregninger i manuskriptet, da nogle af karakterernes handlinger stikker lidt utroværdigt ud, mens andre karakterer ikke får tilpas dramatisk plads til at virke.

Det er en skam, da der ellers sine steder rammes en medrivende ungdommelig energi. Troværdigheden bankes dog ud af kurs af bl.a. klicheer så som de onde rige mod den gode middelklasse. Det er lidt for sent i filmen, at der kommer flere nuancer i spil i nogle af disse emner, såsom netop klasseskel, men også spiseforstyrrelser og sociale medier indvirkning.

’Kontra’ får 3 ud af 6 stjerner:

’Kontra’ har biografpremiere den 19. september.