Det danske drama ‘Ønskebarn’ går fra kærlighed til besættelse
Biografanmeldelse: Ønsket om at få børn vikler sig dramatisk ind i en række grimme følelser og farlige spil, når man i ’Ønskebarn’ møder singlen Hannah, der i midten af sine 30’erne er gået i fertilitetsbehandling. Hun ønsker sig brændende at blive mor. At få sit eget barn. Hun har været i behandling ad mange omgange, men indtil videre uden held og står således stadig barnløs, frustreret og ked af det.
Den fuldt forståelige frustration udvikler sig imidlertid til mindre flatterende følelser. Grimme følelser, der leder til svære beslutninger, som igen leder til farlige handlinger, hvor moral og etik sættes på prøve. Skæbnens ironi vil endda, at Hannah selv arbejder som fertilitetslæge og altså dagligt hjælper i massevis af andre barnløse med at få deres ønske om et barn gjort til virkelighed.
Hannah synes ganske vist at have styr på det hele. I hvert fald udadtil. Hun er tjekket, cool og har styr på sit flotte hjem. Men indadtil er historien en helt anden. Det er småt med nære relationer og venner, hvor hendes skarpt indrettede hjem, ender med at stå i skærende kontrast til det kaos, der bobler i hendes vrede og frustrerede indre. For hvorfor kan hun ikke blive mor, når andre kan?
Jalousien, afmagten og længslen tager over hos Hannah, hvis kamp for at blive mor går fra et hjertestort ønske til en farlig besættelse. Ind fra højre kommer nu den cirka 10 år ældre karrierekvinde Gry, der også søger at blive gravid gennem fertilitetsbehandling. Det bliver starten på en usund relation, der skruer sig løs af Hannahs virkelighed og sender hende ud på dybt vand.
’Ønskebarn’ har altså spændende og relaterbare tematikker i spil, men kommer desværre ikke helt udover rampen med dem og herunder dramaets mange følelser. Jeg kommer bl.a. ikke rigtigt til at mærke Hannah helt derinde, hvor det gør ægte ondt. Filmen finder desuden ikke helt sin engagerende balancegang rent stemningsmæssigt, hvor bl.a. underligt uforløste gyserelementer stritter klodset ud.
Det sagt, så er Cecilie McNairs spillefilmsdebut et stærkt bekendtskab foran kameraet. Danica Curcic er som Hannah hele filmen værd. Hun er på en og samme tid intens, nærværende, skrøbelig, stærk og relaterbar – også når det stikker helt af for hende. Christine Albeck Børge udgør som den selvgode Gry fin modvægt til Hannah, mens Karen-Lise Mynster og Henrik Birch som henholdsvis Hannahs syge mor og vægelsindet chef giver dramatisk ballast til fortællingen.
’Ønskebarn’ får 3 ud af 6 stjerner:
’Ønskebarn’ har biografpremiere den 8. december.