DOGMAN: En hundefrisør på brutal afveje
Biografanmeldelse: Vi ankommer i Matteo Garrones på en gang både varme og kynisk kolde ‘Dogman’ til en grå forstad nord for Napoli. Her finder man den spinkle og godhjertede hundepasser og -frisør Marcello, der lever sit stille liv i ro, fred og vellidt af lokalsamfundet. Helt ren i kanten er den ellers lavmælte hundelsker og fraskilte mand dog ikke. Han sælger nemlig kokain ved siden af sin hundesalon.
Dette bringer ham ikke kun på kant med loven, men også i omgangskreds med lyssky typer – ikke mindst den yderst uforudsigelige, kokainglade og voldelige Simone – en ubehagelig mand, der hærger og gør hele forstaden utryg med sit iltre temperament. Filmen er således – udover at være et fint fortalt portræt af Marcello – også historien om afhængighedsforholdet mellem ham og Simone.
På den måde skrues der med et fast greb op for intensiteten i en film, der udvikler sig til en spændende trykkoger af vold, kynisme og misbrug. Jeg nærer nemlig fra starten sympati for tøffelhelten Marcello, der ligger under for alle andres luner – han gør, hvad der bliver sagt og tør ikke tvinge sin egen mening igennem. Dette bringer ham imidlertid på glatis i det lille samfund.
For hvordan skal han tackle det voldelige forhold til Simone samtidig med, at han holder sig gode venner med det øvrige samfund – samt ikke mindst fortsat at kunne forkæle sin datter med rejser for de penge, han tjener på sit salg af kokain? Marcello spilles desuden af en formidabel Marcello Fonte, der med lige dele sarthed og engagerende fåmælthed folder sit fint afstemte portræt ud.
Hertil kommer, at Simone i skikkelse af den store og intimiderende Edoardo Pesce er et yderst overbevisende usympatisk bekendtskab. Ganske vist bliver de to mænds modsætninger lige sort/hvide nok i sin udfoldelse, mens historien mangler lidt mere kød på sig i forhold til sin spilletid. Men det sagt, så er deres forhold på trods det meste af vejen spændende at følge.
Der venter desuden en ret så intens finale. Men på vejen dertil går filmen desværre en smule i tomgang og mister herved lidt af sit ellers ganske engagerende momentum. ’Dogman’ er dog i sidste ende et fint og brutalt thriller-drama med gode præstationer fra ikke mindst sine to hovedroller, der i deres dynamik måske nok er lidt overfortalt, men altså også fint medrivende.
‘Dogman’ får 4 ud af 6 stjerner:
‘Dogman’ har biografpremiere den 28. februar.