Dramaet ‘Poison’ balancerer liv og død med smerte og sorg

Biografanmeldelse: En altoverskyggende sorg og dyb menneskelige smerte hænger tungt i den regnvåde luft i instruktør Désirée Nosbuschs drama ’Poison’. Vi møder nemlig her det forhenværende par Edith og Lucas, der deler et fælles traume, som de 10 år senere konfronterer i mødet med hinanden på den kirkegård, hvor deres søn ligger begravet.

Sønnens alt for tidlige død årtiet tidligere rev de to fra hinanden, der ikke har været i kontakt i de mange forgange år siden. Så nu hvor de mødes ansigt til ansigt, pibler fortidens dæmoner og nutidens smerte op fra følelsernes dyb. Det på forskellig vis. De to har nemlig forskellige måder at håndtere deres savn og sorg på, hvilket der med fin hånd åbnes roligt op for i filmen.

’Poison’ udspiller sig primært på og omkring den farvenedtonede kirkegård og fungerer nærmest som et kammerspil mellem de to plagede sjæle. Det afføder både et par ganske stærke og sine steder gribende scener. Desværre løfter dramaet og følelserne sig ikke helt derind, hvor der for alvor gribes medrivende fat om hjertet.

Det sagt, så får man i de to hovedroller gode præstationer af henholdsvis Trine Dyrholm og Tim Roth. De to formår dynamisk at gå i spænd sammen. Dog drænes det ellers flere steder nærværende drama for lidt af den intimitet og intensitet, der ellers anes i historien, som ikke til fulde forløses formfuldendt.

Filmen er baseret på et teaterstykke af Lot Vekemans, der ligeledes har forfattet filmens manuskript, som dog ikke helt får den dramatiske tyngde, der bringer følelserne for alvor ud af lærredet og ind i hjertet og ned i maven. Der bringes dog flere ganske nærværende og tankevækkende temaer i spil, hvor selve livet og døden, sorgen og forsoningen danser kinddans.

’Poison’ er et forfriskende lavmælt fortalt drama, der desværre hæmmes af et manuskript, der ikke helt foldes gnidningsløst ud. Klichéerne og forudsigeligheden dirrer også en smule i kulissen. Men bl.a. takket være Trine Dyrholm og Tim Roths fine præstationer og en ganske dragende billedside af fotograf Judith Kaufmann klarer dramaet sig udmærket i mål.

’Poison’ får 3 ud af 6 stjerner:

 

 

’Poison’ har biografpremiere den 12. juni.