En psykolog-session går helt galt i den klodsede ‘Klienten’

Biografanmeldelsen: Den psykologiske thriller ’Klienten’ byder på en psykolog-session, der går helt galt. For da den dygtige psykolog Susanne en dag byder den mystiske Mark velkommen, går det snart op for hende, at noget er helt skævt fat med hendes nye klient. Det viser sig nemlig, at Mark er en brutal seriemorder på flugt. Starten på en ordtung thriller er nu begyndt.

Deres møde er nemlig det dramatiske omdrejningspunkt for en film, der desværre er tungt forløst med ofte uinspireret kameraarbejde og et score, der generisk filer derudad. Hertil kommer et klodset manuskript, hvor de kantede dialoger hakkes utroværdigt ud og fremstår skrevne og hermed ofte ikke formår at blive løftet fra papiret og troværdigt ind i munden på vores to hovedpersoner.

Mark forlanger her, at Susanne skal kurere ham. Hvis ikke hun indvilliger og lykkedes, bliver hun hans næste offer. Det er således gennem mange samtaletunge scener, at dramaet udspiller sig. Eftersom netop samtalen er en væsentlig bærer af filmen, står ’Klienten’ med sine uelegante replikker ofte vagt frem, hvor tematikker og pointer desuden sømmes fast med store syvtommersøm.

Den erfarne psykolog spilles ok overbevisende af Signe Egholm Olsen, der dog – som filmen generelt – kæmper noget forgæves med det kantede manuskript. Det samme kan siges om Anton Hjejle som den udspekulerede morder, der skærer fostre ud af maven på sine kvindelige ofre. Han overbeviser mig desværre aldrig rigtigt i den ellers kolde og kalkulerede rolle.

Der opstår i de tos ordudveksling en utroværdig klangbund, da ikke mindst de replikker, som Hjejle slås med, er klodset skrevet og desuden kandiderer til seriemorder-floskler hele vejen. Jeg tror kort fortalt ikke rigtigt på ham som et menneske, men mere som en brik i Anders Klarlund og Jacob Weinreichs manuskript, der trods alt byder på et par overraskelser og en dejlig ækel åbningsscene.

’Klienten’ åbner nemlig med både maveopskæring og et blodigt foster. Desværre går filmen ikke for alvor videre ad den vej, men vakler slapt ind i alvorsland, hvor man desuden får sin del af utroværdigt forløste scener. Anders Klarlund, der også er instruktør, formår med andre ord aldrig for alvor at gribe mig med thrilleren, der desværre sine steder også er mere ufrivillig komisk end gruopvækkende intens.

’Klienten’ får 2 ud af 6 stjerner:

’Klienten’ har biografpremiere den 24. marts.