‘Du som er i himlen’ er brutal og rå, men også dragende smuk

Biografanmeldelse: Det er med en både smuk og foruroligende scene, at det danske drama ’Du som er i himlen’ åbner sluserne til både himlen og gud i det høje. Himlen males rød. Der er noget urovækkende på færde. Det øjnes i horisonten og mærkes i maven. I det hele taget gribes der til interessant tænkte mareridtslignende syner i samspil virkelighedens brutalitet filmen igennem.

Fortællingen udfolder sig på en gård i slutningen af 1800-tallet, hvor vi overvejende kommer ind på livet af en række unge og ældre kvinder samt deres forskellige tilgang og udsyn på livet. Det er tre generationer, man her møder. Mormoren, moderen og børnene, hvor historien primært ledes gennem den 14-årige Lise, der med udslået hår og på tærsklen til voksenlivet stadig leger og pjatter rundt.

Hun er den første i familien, der skal i skole, hvilket sætter hende mellem to stole. Bl.a. er hendes far stærkt imod det, mens moderen bakker hende op. Hendes plads på gården og her i starten af sit liv, er hun dog fuld af glæde og håb for fremtiden. Men da hendes mor går i fødsel, bliver det starten på en barsk nat med fødselsproblemer og moderens foruroligende skrig fra fødselssengen.

Gennem Flora Ofelia Hofmann Lindahls stærke, agtsomme og gribende portræt af Lise, er her også tale om en fortælling om ens plads i livet, det at blive voksen, få ansvar og skulle forsøge at leve op til de forskellige forventninger, der hviler på ens skuldre. For selvom fortællingen udspiller sig i 1800-tallet, er disse temaer friske og nærværende forløst i en rå, men også af og til helt drømmende virkelighed.

Det er bl.a. netop i filmens visuelt dragende spil mellem mareridtslignende kig ind i et indre liv og virkelighedens intense drama, at der opstår en filmisk forførende fortælling. Her indfanger fotograf Marcel Zyskind fortællingens nuancer med nerve og følsom fornemmelse, mens musik af Kristian Leth og lydsiden af Peter Albrechtsen danser opfindsomt sammen med både billeder og fortælling.

Instruktør og manuskriptforfatter Tea Lindeburg spillefilmsdebuterer kort fortalt med et stærkt og vedkommende drama, der forløses i en overbevisende helhed. Baseret på Marie Bregendahls roman ’En dødsnat’ fra 1912, får den mere end 100 år gamle fortælling således nyt og gribende liv i en film, som i det hele taget byder på interessante karakterer og engagerende portrætter.

’Du som er i himlen’ får 5 ud af 6 stjerner:

’Du som er i himlen’ har biografpremiere den 10. februar.