‘Miss Osaka’ er en neonoplyst rejse til drømmenes Japan

Biografanmeldelse: Vi går vel alle rundt med drømme for livet og eksistentielt grundlæggende spørgsmål, som vi søger svarene på. For lever vi nu det liv, vi ønsker at leve? Er vi den, vi ønsker at være? Det er i hvert fald bl.a. disse spørgsmål, Daniel Denciks ’Miss Osaka’ stiller. Vi møder nemlig her den unge Ines, der tager en beslutning, som sender hende på en livsændrende rejse til Japan.

For på en forretningsrejse i Norge med sin mand møder Ines den enigmatiske og japanske Maria. Det bliver starten på et intenst venskab, som imidlertid får fatale konsekvenser. Men det giver også Ines muligheden for nu at træde ud af et liv og forhold, hun er kørt død i. Uden at give omverdenen lyd fra sig, vælger hun nemlig at rejse til Japan, hvor mulighederne synes uendelige for hende i storbyen Osaka.

I den mægtige by træder Ines ikke kun ind i en for hende fremmed og dragende verden, men også en verden, hvor både hun og andre syntes at kunne blive til præcis den, de ønsker at være – eller at være for andre. Således begynder Ines på et nyt liv under et nyt navn. Det med sin fortid gemt helt og aldeles af vejen. Det gælder nu et nyt liv og en ny identitet. Men hvad følger mon med dette nye liv?

I den altdominerende hovedrolle som filmens rodløse Ines, finder man Victoria Carmen Sonne, der med lige dele sødmefuldhed, naivitet og viljestyrke bevæger sig elegant og engagerende over lærredet i en verden, der både synes at kunne indfri drømme, men også knuse dem på et splitsekund. Hun er hele filmen værd, selv når fortællingens dramatiske klangbund vakler en smule undervejs.

For bl.a. efterlades forholdet mellem Ines og Maria en smule uforløst i filmens start, hvilket der heldigvis rettes ganske fint op på senere i fortællingen, hvor vi er med på Ines’ indre og ydre rejse. En rejse, der desuden foldes forførende flot ud i billeder af filmens fotograf Aske Foss, hvor Osakas drømmende nætter synes uendelige i al deres neonoplyste vælde. Det er både smukt og beskidt, men mest af alt dragende.

Daniel Dencik er med andre ord lykkedes visuelt indtagende med at forløse sin fortælling om at gribe drømmen, nuet og selve livet for at forme det præcis på den måde, man ønsker det skal være. Men det er også en film, hvor drømme kan briste og fortiden indhente en. Nagisa Morimoto giver desuden dynamisk og modsætningsfyldt modspil til den usikre Ines i rollen som den gådefulde Maria.

’Miss Osaka’ får 4 ud af 6 stjerner:

’Miss Osaka’ har biografpremiere den 9. september.