Oh yes! ’Breeder’ leverer klam, grum og brutal kvindekidnapning

Biografanmeldelse: Du kan godt berede dig på, at den kropsklamme ‘Breeder’ står for et møgbeskidt, klamt og brutalt eksperiment med kidnappede kvinder i ulækker fangenskab. For den iskolde og forskruede Dr. Isabel Ruben står nemlig bag et fordækt projekt, der kan omvende ældningsprocessen. Til det mystiskombundne eksperiment skal hun dog bruge kvinder.

Men helt, hvad der foregår i de dystre kælderlokaler – der belejligt er låst af, overvåges døgnet rundt og passes på af to snuskede mænd – er svært helt at gennemskue. Den unge Mia forvilder sig imidlertid grundet en personlig relation ind i de gult belyste lokaler, hvor den komplet klamme sandhed bag projektet først går op for hende alt for sent. Snart gælder det nemlig liv og død for hende.

Mere vil jeg ikke afsløre her, for en del af den snaskede rejse ind i mørket, er nemlig det at opdage, hvad der egentlig er Dr. Isabel Rubens plan. I rollen som Mia finder man Sara Hjort Ditlevsen, der på en og samme tid både kropsliggør en sart skrøbelighed, men ikke mindst også en stærk stålvilje for at holde sig i live på trods af alt, hvad hun udsættes for af fornedrende handlinger.

En smule mindre naturlig i blandt andet sin repliklevering står Signe Egholm Olsen som Dr. Isabel Ruben. Det er dog også et til tider lidt stivbenet manuskripts skyld, hvor der undervejs også lige skal sluges et par plotmæssige kameler, hvor de medvirkendes handlinger ikke helt synes overbevisende. Til gengæld er jeg vild med det snuskede og dejligt klamme projektplot, der tør at levere den brutale vare.

Desuden står en hele vejen ubehagelig Morten Holst for portrættet af en af Dr. Isabel Rubens kvindehadende håndlangere, mens Jens Andersen i en lidt mindre håndlangerroller ligeledes bidrager med herlig klamhed. Hertil kommer, at instruktør Jens Dahl og manuskriptforfatter Sissel Dalsgaard Thomsen synes at have haft en fest med at komme på og iscenesætte alverdens kvindefornedrende klamheder.

Det er bestemt også klamt, men det bliver sine steder også en kende for forceret og fortænkt til, at jeg helt forbliver involveret i den snaskede brutalitet. Det sagt, så vinder ’Breeder’ altså på sit langt ude eksperiment, Sara Hjort Ditlevsens intense præstation og sin del af absolut møgbeskidte, foruroligende og klamt iscenesatte voldsscener.

’Breeder’ får 3 ud af 6 stjerner:

’Breeder’ vises i udvalgte biografer fra den 21. oktober og har reel biografpremiere den 31. oktober.