CPH PIX: Hemmelighedsfuld film og afslutningsfest

Jeg fangede en enkelt film inden PIX holdt afslutningsfest og prisuddeling i går. Det var den tre timer lange Aurora, der nøgternt følger den fraskilte familiefar Viorel, der med et ukendt formål, men tydeligt tynget af problemer kører rundt i et gråt bylandskab. Ligesom filmen holder også Viorel kortene tæt ind til kroppen. For præcis hvad hans dystre plan er, foldes først sent ud i forløbet.

Selvom man filmen igennem holdes hen i uvished, så blev jeg ret grebet af atmosfæren og fortællingen, hvor man bliver som en flue på væggen til det triste forløb, der leder op til Viorels brutale forbrydelse. Filmen blev dog til tider en kende lang i spyttet, men det var nødvendigt, bl.a. for at filmen kunne opnå den følelse af håbløshed, der også synes at gennemsyre den depressive hovedrolle.

Filmen var dog ikke uden kulsort humor, som bl.a. da Viorel vil hente sin datter i skolen og lærerinden lige får et par spydigt underspillede kommentarer med på vejen. Det underminerede aldrig det fortættede drama, men gav filmen en absurd kant, der klædte den i grunden meget sørgelige film om en menneskeskæbne på vej mod afgrunden. Så var humøret bestemt højere til prisuddelingen.

Det blev Alistair Banks Griffin der ud af et felt på 10 nominerede modtog New Talent Grand Pix for sin film Two Gates of Sleep – og det var en tydeligvis stolt instruktør, der tog imod prisen. Blandt de nominerede har jeg kun set Vores tid kommer og End of Animal, men skal i dag se Flowers of Evil.

Efter prisuddelingen stod den så på sjov og ballade, hvor folk i nystrøgne jakkesæt holdt på formerne og dansegulvet så småt blev befolket. Men inden PIX helt siger tak for i år, er der film både i dag samt ekstravisninger et par dage ind i næste uge.

– Læs mere på PIX om Aurora og Two Gates of Sleep.